לקראת הסכם גרעין מחודש? הוול סטריט ג'ורנל דיווח היום (רביעי) כי ארה"ב קיימה שיחות דיפלומטיות חשאיות עם איראן על מנת לצנן את המתיחות, להביא לעסקת שבויים בין המדינות, ולבלום את תוכניתה גרעין שלה. על פי הדיווח, הדיונים בין הצדדים התקיימו בניו יורק כבר בחודש דצמבר האחרון, כשבתקופה האחרונה אף ערכו הצדדים שלוש פגישות במוסקט שבעומאן.

בתוך כך, בתמורה לעסקת השבויים והגבלה על פרויקט הגרעין, טהרן דורשת מיליארדי דולרים שהוקפאו על ידי ארה"ב בחשבונות בנק מחוץ למדינה. פקידים איראניים דרשו שוב ושוב את הפשרתם של שבעה מיליארד הדולרים המוחזקים בקוריאה הדרומית, ואף דרשו גישה למיליארדי דולרים הנמצאים בעיראק עבור משלוחי הגז והנפט. פקידים בסיאול ציינו כי מתקיימים דיונים עם וושינגטון על שחרור הכסף.

שיחות להצלת הסכם הגרעין בווינה (צילום: רויטרס)
שיחות להצלת הסכם הגרעין בווינה (צילום: רויטרס)

מאז שארה"ב הטילה סנקציות כלכליות על איראן ב-2018, טהרן הרחיבה את הפעילות הגרעינית והעשירה אורניום לרמה של 60%. גורמים במערב חוששים מהמשך הפעילות הגרעינית של איראן, כשביידן אף הצהיר כי "פעולות מסוימות של איראן עלולות להוביל אותנו למצב מסוכן מאוד, וכל העולם יודע את זה, ברור לנו שצריך להימנע מפעולות שיסלימו את המשבר. זה לא סוד שאנחנו דוחקים באיראן לנטוש את נתיב ההסלמה, לאחר מספר חודשים של התפתחויות שליליות".

מאז הקיץ האחרון, לא קיימו מדינות המערב ואיראן משא ומתן רשמי על החזרה להסכם הגרעין, כאשר טהרן התרחקה מכל טיוטת הסכם שהוצעה. בסוף השנה שעברה, השליח האמריקאי המיוחד לאיראן, רוברט מאלי, אף נפגש בניו יורק עם שגריר איראן במטה האו"ם.

בשבוע שעבר, הכחיש הבית הלבן את הדיווח לפיו ארה"ב ואיראן היו קרובות להסכם ביניים לפיו טהרן תצמצם את תוכנית הגרעין שלה בתמורה להקלה סנקציות. גם הנציגות האיראנית לאו"ם טענה כי "אין הסכם זמני במקום הסכם הגרעין על סדר היום". סוכנות הידיעות הממלכתית האיראנית אף האשימה את ארה"ב וישראל ב"מניפולציה" של השווקים האיראניים על ידי פרסום "דיווחים כוזבים ממוקדים".

הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)
הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)

עם זאת, שגריר איראן באוסטריה אמר בראיון לסוכנות "ISNA" כי "וינה מילאה תפקיד חשוב במשא ומתן הגרעיני הנתקע כעת במטרה להגיע להסכם להחייאת הגרעין". לדבריו נמשכים המגעים עם אירופה על הסכם הגרעין בערוצים שסיפקה אוסטריה, תוך שהוא מאשים את אירופה ואמריקה שלא חזרו למשא ומתן על גרעין, תוך דיבור במקביל על "חוסר מעש אמריקאי ואירופאי", כפי שתיאר זאת.

כזכור, אתר "אקסיוס" האמריקאי משא ומתן עקיף סודי בין איראן לארצות הברית במהלך החודש האחרון בסולטנות עומאן. לפי הדיווח גורמים עומאנים העבירו מסרים בין המשלחות האיראניות והאמריקאיות, השוהות בחדרים נפרדים, ומנהל המשא ומתן האיראני, עלי באגרי קאני, אף ביקר בעומאן בחודש שעבר, במקביל לנוכחות מתאם המזרח התיכון בבית הלבן. 

הנציג הקבוע של איראן במשרד האו"ם התייחס לדברים ואמר כי "כל החומרים והפעילויות הגרעיניות האיראניות כפופות לבקרה ואימות קפדניים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, לצד שקיפות מרצון ושיתוף פעולה איראני", והדגיש כי "אין הצדקה להטיל ספק באופי השלו של תוכנית הגרעין של איראן".