בדרך להסכים גרעין חדש? בצל הדיווחים כי ארה"ב ניהלה בחודשים האחרונים שיחות חשאיות עם איראן, גם בניו יורק וגם בעומאן, הניו יורק טיימס דיווח הבוקר (חמישי) כי המטרה של וושינגטון היא להגיע להסכם "לא רשמי" עם טהרן, שאותו כמה פקידים איראנים כינו כ"הפסקת אש פוליטית". ההסכם ינסה למנוע הסלמה נוספת במערכת היחסים בין המדינות, בזמן שאיראן ממשיכה להעשיר אורניום ברמה גבוהה.

על פי ההסכם המתגבש, איראן תסכים שלא להעשיר אורניום מעבר לרמה של 60%, אך כן תשמור את הכמות שהעשירה עד כה. כמו כן, הרפובליקה האסלאמית גם נדרשה לעצור את המתקפות הקטלניות, שמתבצעות על ידיה או על ידי מיליציות פרו-איראניות, על גורמים אמריקאים בסוריה ועיראק. בנוסף, טהרן גם נדרשה להרחיב את שיתוף הפעולה עם הפקחים של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), וכן להימנע מלמכור לרוסיה טילים בליסטיים.

פגישת החירום בין איראן למעצמות בנושא הסכם הגרעין (צילום: רויטרס)
פגישת החירום בין איראן למעצמות בנושא הסכם הגרעין (צילום: רויטרס)

ארה"ב מצדה, תימנע מהחמרת הסנקציות הכלכליות על איראן, ולא תפעל כדי לעצור מכליות זרות הנושאות עליהן נפט איראני. בנוסף, ארה"ב לא תקדם באו"ם או בסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית החלטות חדשות נגד איראן והפעילות הגרעינית שלה.

עוד עולה מההסכם המתגבש, כי איראן מצפה מארה"ב שתפשיר מיליארדי דולרים בנכסים איראניים למטרות הומניטריות, בתמורה לשחרורם של שלושה אסירים איראניים המוחזקים בבית הכלא האמריקאי. גורמים רשמיים בטהרן מנסים לתבוע גם תשלום על משלוחי נפט, בגובה 7 מיליארד דולר, שהוקפא בחשבונות בנק בקוריאה הדרומית. גורמים המעורים בפרטים ציינו כי הכסף יוגבל כאמור לשימוש הומניטרי בלבד, ויוחזק בחשבון בנק בקטאר.

הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)
הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)

הוול סטריט ג'ורנל דיווח אמש כי ארה"ב קיימה שיחות דיפלומטיות חשאיות עם איראן על מנת לצנן את המתיחות, להביא לעסקת שבויים בין המדינות, ולבלום את תוכניתה גרעין שלה. על פי הדיווח, הדיונים בין הצדדים התקיימו בניו יורק כבר בחודש דצמבר האחרון, כשבתקופה האחרונה אף ערכו הצדדים שלוש פגישות במוסקט שבעומאן.

עם זאת, בשבוע שעבר הכחיש הבית הלבן את הדיווח לפיו ארה"ב ואיראן היו קרובות להסכם ביניים לפיו טהרן תצמצם את תוכנית הגרעין שלה בתמורה להקלה סנקציות. גם הנציגות האיראנית לאו"ם טענה כי "אין הסכם זמני במקום הסכם הגרעין על סדר היום". סוכנות הידיעות הממלכתית האיראנית אף האשימה את ארה"ב וישראל ב"מניפולציה" של השווקים האיראניים על ידי פרסום "דיווחים כוזבים ממוקדים".