דוח מיוחד של האו"ם שפורסם השבוע הזהיר כי ארגוני טרור שונים כמו אל-קאעדה ושלוחת דאעש באפגניסטן ממשיכים לצמוח מבחינת כוח אדם ויכולות הלחימה מאז הנסיגה של ארה"ב באוגוסט 2021. על פי הערכות המודיעין, לארגוני טרור אלו יש כעת באפגניסטן "חופש תנועה" גדול יותר תחת שלטון הטליבאן, והם מנצלים זאת היטב.

הדוח של האו"ם חשף, כי אל-קאעדה והטליבאן מקיימים יחסים סימביוטיים, כאשר ארגון אל-קאעדה רואה באפגניסטן ובשלטון החדש במדינה, כמקלט בטוח עבור המשך פעילותו. הדוח גם הראה כי מחוז ח'וראסאן של המדינה האסלאמית, המכונה ISIS-K, ניצל את חוסר היכולת של שלטון הטליבאן לבסס שליטה באזורים מרוחקים באפגניסטן. "ההתקפות נגד בכירים בטליבאן העלו את המורל בקרב אנשי דאעש, מנעו עריקות, ואף הגבירו את הגיוס לשורות הארגון, כולל פעילים שהיו בטליבאן", נכתב בדוח.

חיילים אמריקאים ובריטים בקאבול (צילום: MoD Crown Copyright via Getty Images)
חיילים אמריקאים ובריטים בקאבול (צילום: MoD Crown Copyright via Getty Images)

הטליבאן (צילום: REUTERS/Jalil Ahmad)
הטליבאן (צילום: REUTERS/Jalil Ahmad)

הטליבאן (צילום: רויטרס)
הטליבאן (צילום: רויטרס)

על פי ההערכות האו"ם, מספר הפעילים של אל-קאעדה ושל דאעש באפגניסטן גדלו, ב-13 מחוזות שונים במדינה, הכוללים גם "תאים רדומים" של פעילים. על פי הנתונים, מספר הפעילים של דאעש זינק ב-4,000 עד 6,000 לוחמים. עם זאת, בכיר במודיעין האמריקאי ציין כי "הנתונים הסטטיסטיים האלו אינם מתיישבים עם הניתוח של קהילת המודיעין במספר תחומים". הבכיר הדגיש כי המודיעין האמריקאי מעריך שיש פחות מ-12 חברי ליבה של אל-קאעדה באפגניסטן, וכי לא היה מנהיג בכיר במדינה, מאז שחוסל איימן א-זוואהירי ביולי 2022. לדבריו, "אל-קאעדה לא נפרסה מחדש במדינה מאז הנסיגה האמריקאית, אך אנו עומדים לראות סימנים לכך שפעילות הארגון תתעורר מחדש".

כמו כן, מספר מדינות העריכו כי המנהיג של אל-קאעדה בפועל, סייף אל-עאדל, עזב את בסיסו באיראן וביקר באפגניסטן ב-2022, כאשר לפחות מדינה נוספת טוענת כי אל-אעדל נמצא כעת מחוץ לאפגניסטן. הבכיר האמריקאי ציין בהקשר זה, כי "אין לנו אינדיקציות לכך שאל-עאדל ובכירים נוספים נמצאים כעת באפגניסטן". עוד אמר כי "בעוד שלדאעש יש רצון לבצע מתקפות נגד ארה"ב, ארגון הטרור חווה מספר כישלונות בשנתיים האחרונות. הארגון לא סגר את הפער מאז הנסיגה של ארה"ב, והתמודד עם לחץ מאוד גדול מצד הטליבאן".

בתוך כך, אנליסטים צבאיים הסבירו כי "הדוח מבהיר בצורה ברורה מדוע הטליבאן לא יכול לעמוד באחריות על פי הסכם דוחא". אנליסטים נוספים ציינו כי "האו"ם מציג את ההערכות האמיתיות של הכוח של אל-קאעדה באפגניסטן, בצורה מציאותית יותר מהמודיעין האמריקאי". קולין קלארק, מנהל מחקר בחברת The Soufan Group הסביר כי "אפגניסטן מזכירה כיום כיצד הייתה נראית לפני ה-11 בספטמבר, עם מספר הקבוצות הפעילות בתוכה".