שר החוץ הסעודי, הנסיך פייסל בן פרחאן, הדגיש היום (שבת) במסיבת עיתונאים עם עמיתו האיראני, חוסיין אמיר עבדאללהיאן, "את החשיבות של שיתוף הפעולה הביטחוני בין שתי המדינות כדי להבטיח שהאזור נקי מנשק גרעיני".

העשרת אורניום בסעודיה? דיווח: המגעים בין ביידן, נתניהו ובן סלמאן
לקראת הבנות? כך מנסה ארה"ב להרגיע את המתח סביב הסכם הגרעין

עוד אמר פרחאן, כי יעביר את הזמנתו של מלך סעודיה סלמאן עבדול עזיז לנשיא איראן איברהים ראיסי לבקר בממלכה. "השיחות בין סעודיה לאיראן התאפיינו בכנות ובהירות", אמר שר החוץ הסעודי. "איראן סיפקה מתקנים להחזרת משלחות דיפלומטיות לעבודה. היחסים בין שני הצדדים מבוססים על הצורך בכבוד הדדי ואי-התערבות בענייני פנים".

לפני הביקור התרחשה תקרית דיפלומטית לאחר שאנשי הסגל הסעודים לשנות את חדר הכינוס, מאחר ושר החוץ בן פרחאן סירב לקחת חלק במסיבת העיתונאים בחדר המקורי בו הייתה תלויה  תמונה של קאסם סולימאני, לשעבר מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה. בעקבות הדרישה, האיראנים שינו את התוכניות והעבירו את מסיבת העיתונאים לחדר סמוך. דובר משרד החוץ של איראן הודיע כי הסיבה הרשמית להחלפת החדר היא "בעיה טכנית" ובכך דחה את מה שהוא כינה "ספקולציות תקשורתיות חסרות בסיס".

זהו הביקור הראשון של שר חוץ סעודי באיראן מזה מספר שנים. הסוכנות הוסיפה: "הצוות הטכני הסעודי, בראשותו של נאצר בן עוואד אל ג'אנום, פגש את ראש הפרוטוקול במשרד החוץ האיראני, השגריר הונרדוסט, במטה משרד החוץ בבירה טהרן".

אתמול הודיע ​​דובר ממשלת איראן, עלי בהדרי ג'הרומי, כי הנסיך פייסל יבקר באיראן וינקוט צעדים לפתיחת שגרירות ארצו בטהרן מחדש. ב-6 ביוני פתחה טהרן מחדש את שגרירותה בממלכה, כמעט שלושה חודשים לאחר שהכריזה על ההסכם להשבת היחסים הדיפלומטיים בין ערב הסעודית לאיראן.

בניין שגרירות טהרן לשעבר, שהיה סגור במשך שנים, נפתח מחדש לאחר ששוחזר במלואו לאחרונה, בנוכחות השגריר האיראני המיועד בסעודיה. בחודש שעבר מינתה טהרן את עלי רזא ענאיאטי, לשגריר החדש בממלכה. ענאיאטי מכהן כיום בתפקיד סגן שר החוץ לאחר שהיה שגריר בכווית בתקופת נשיא איראן לשעבר חסן רוחאני.

ההתפתחויות הללו הגיעו גם לאחר ששתי המדינות החליפו, באפריל האחרון, ביקור של שתי משלחות טכניות במטרה לדון בסוגיית פתיחת השגרירויות מחדש. ראוי לציין כי ב-10 במרץ הגיעו איראן וסעודיה להסכם בחסות סין לפתיחת שגרירויותיהן מחדש ויישום הסכמי שיתוף פעולה כלכלי וביטחוני שנחתמו לפני יותר מ-20 שנה.