נשיא רוסיה ולדמיר פוטין נועד היום (שבת) עם משלחת מנהיגים מאפריקה, בראשות נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה, בסנט פטרסבורג. דובר הקרמלין טען כי נשיא רוסיה צפוי לערוך פגישה דו-צדדית נפרדת עם רמפוזה. 

"פי חמישה יותר": ההפסדים של רוסיה במלחמה באוקראינה ממשיכים להיחשף
"מתקפת הנגד" בשיאה: בקייב מצהירים - "יש התקדמות בכל הגזרות"

המנהיגים אפריקאים חוששים שהמשך המלחמה תשפיע עוד יותר על היבשת, מאחר והם מסתמכים במידה רבה על יבוא דגנים ודשנים מרוסיה ואוקראינה. במהלך הפגישה אמר פוטין כי "רוסיה מברכת על גישתם המאוזנת למלחמה באוקראינה" והדגיש כי הם "פתוחים לדיאלוג בונה עם כל מי שרוצה שלום המבוסס על עקרונות הצדק והתחשבות באינטרסים הלגיטימיים של הצדדים". 

המשלחת הכוללת גם את נשיאי קומורו, סנגל וזמביה וראש ממשלת מצרים ושליחים בכירים מרפובליקת קונגו ואוגנדה, הגיעה לרוסיה לאחר שביקרה קודם לכן גם באוקראינה שם ניהלו שיחות עם הנשיא זלנסקי. במסיבת עיתונאים משותפת עם המשלחת האפריקאית בקייב, חזר זלנסקי על כך שכל שיחות עם רוסיה בשלב הנוכחי של המלחמה יהיו לטובתה.

המשלחת האפריקאית באוקראינה (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)
המשלחת האפריקאית באוקראינה (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)

רמפוזה הציע לסיים את המלחמה באמצעות משא ומתן מיידי, אבל המנהיג האוקראיני דחה את הרעיון. "לאפשר כל משא ומתן עם רוסיה עכשיו בזמן שהוא נמצא על אדמתנו זה להקפיא את המלחמה". אמר זלנסקי. נשיא אוקראינה הזמין את מנהיגי אפריקה להשתתף בפסגת שלום: "אוקראינה תישמע בכל העולם, ונערב את כל העולם ביישום נוסחת השלום".

"הסכסוך הזה משפיע לרעה על אפריקה", אמר נשיא דרום אפריקה. "אני כן מאמין שהאוקראינים מרגישים שהם חייבים להילחם ולא לוותר. הדרך לשלום קשה מאוד", אמר, והוסיף כי "יש צורך להביא לסיומו של הסכסוך הזה במוקדם ולא במאוחר". נשיא קומורו, אזלי אסומני, העלה את הרעיון של "מפת דרכים" לשלום, ועורר שאלות מצד זלנסקי שביקש הבהרות והתעקש שהוא לא רוצה "הפתעות" מביקורם עם פוטין.