לקראת משבר דיפלומטי? הוול סטריט ג'ורנל דיווח היום (שני) כי סין מתכננת להקים מתקן אימונים צבאי בקובה, דבר שעורר חשש בוושינגטון מפני הצבת כוחות סינים ופעולות ביטחוניות ומודיעיניות אחרות רק 160 קילומטרים מחופי פלורידה. 

בצל המתיחות בין המדינות: בלינקן נפגש עם נשיא סין בבייג'ינג
הבית הלבן: סין מרגלת נגד ארה"ב דרך קובה

לפי הדיווח סין וקובה מנהלות משא ומתן להקמת מתקן אימונים צבאי משותף חדש בחוף הצפוני של קובה. המו"מ נמצא בשלב מתקדם אך לא הסתיים, כך עולה מדיווחי המודיעין האמריקאי.

עוד דווח כי ממשל ביידן יצר קשר עם גורמים קובניים כדי לנסות למנוע את ההסכם, וביקש להיעזר במה שלדעתו עשוי להיות חששות קובניים לגבי ויתור על ריבונות.

הבית הלבן סירב להגיב לידיעה. גם שגרירות קובה בוושינגטון לא מסרה תגובה. 

שר החוץ בלינקן בביקור מדיני בסין (צילום : רויטרס)

הדיווח מגיע ימים בודדים לאחר הביקור המתוקשר של שר החוץ האמריקאי בלינקן בסין ופגישתו עם המנהיג הסיני שי ג'ינפינג, שמטרתו הייתה לנסות לבלום את ההידרדרות ביחסים בין המעצמות שנגרמה בשל שורה של נושאים אחרים, כולל תמיכת ארה"ב בטייוואן.

לפי הדיווח, בלינקן לא הצליח להבטיח את הסכמתה של סין להצעת ארה"ב לפיה המדינות יחדשו את התקשורת הצבאית כדי למנוע אי הבנות צבאיות. הוא גם העלה חששות של ארה"ב לגבי פעילות המודיעין הסיני בקובה, לפי הודעת מחלקת המדינה.

גורמים רשמיים אמריקאים אמרו שההתייחסות למתקן האימונים החדש המוצע בקובה מצויה במודיעין אמריקאי חדש מסווג מאוד, שאותו תיארו כמשכנע אך מקוטע. זה מתפרש ברמות שונות של אזהרה בקרב קובעי מדיניות ואנליסטים מודיעיניים. הגורמים אמרו כי מתקן צבאי חדש יכול לספק לסין פלטפורמה לאכלס חיילים באופן פוטנציאלי באי ולהרחיב את איסוף המודיעין שלה, כולל האזנות אלקטרוניות, נגד ארה"ב.

לפי אחד הגורמים, הדבר הכי מדאיג עבור ארה"ב הוא שהמתקן המתוכנן הוא חלק מ"פרויקט 141" של סין, יוזמה של צבא השחרור העממי להרחיב את הבסיס הצבאי הגלובלי שלו ואת רשת התמיכה הלוגיסטית שלו. 

כזכור, רק לאחרונה הבית הלבן ביטל את סיווג המודיעין כדי לאשר בפומבי שמתקני איסוף מודיעין סיניים קיימים בקובה מאז 2019 לפחות, כאשר לפי גורמים אמריקאים סין וקובה כבר מנהלות יחד ארבע תחנות האזנה באי. רשת ההאזנות הזו עברה שדרוג משמעותי בסביבות 2019, כאשר תחנה אחת התרחבה לרשת של ארבעה אתרים המופעלים במשותף, והמעורבות הסינית העמיקה, לדברי הגורמים הרשמיים.

ישנם גם סימנים לשינויים בהסדר של אותם מתקנים שלפי גורמים רשמיים יכולים להעיד על מעורבות סינית גדולה יותר, אם כי הפרטים מועטים. דו"ח מודיעין אמריקאי מוקדם יותר השנה התייחס ל"ריכוזיות" של ניהול ארבעת האתרים המשותפים, אך מה בדיוק כרוך בכך לא ברור.

אתרים אחרים של פרויקט 141 כוללים עסקה עבור מוצב ימי סיני בקמבודיה ומתקן צבאי שמטרתו אינה ידועה בציבור בנמל באיחוד האמירויות הערביות, אמר פקיד אמריקאי לשעבר. אף אחד מאתרי פרויקט 141 הידועים בעבר אינו נמצא בחצי הכדור המערבי.

חלק מהמתקנים הללו כוללים גם יכולות איסוף מודיעין, כולל בסיס סיני בג'יבוטי שבקרן אפריקה, הבסיס הצבאי היחיד של בייג'ינג מחוץ לאזור האוקיינוס השקט, שבו סין עבדה על בניית מתקן לאיסוף מודיעין אותות.

כמה גורמי מודיעין אומרים שבייג'ינג רואה בפעולותיה בקובה תגובה גיאוגרפית ליחסים של ארה"ב עם טייוואן, שנמצאת בערך 100 מייל מסין היבשתית, בערך באותו המרחק שקובה נמצאת מפלורידה. פקידים אמריקאים הזהירו כי הפרמטרים של התוכניות של סין בקובה אינם ידועים במלואם, ואמרו ששתי המדינות יעבדו בזהירות כדי להרחיב את קשרי הביטחון.

"קהילת המודיעין העריכה במשך כמה שנים שסין מתכוונת להרחיב את טווח ההגעה שלה בעולם, ובמקרה זה, מוקדם להסיק מסקנות נחרצות לגבי הדיווחים האחרונים", אמר גורם מודיעין אמריקאי, שהעריך כי הגדלת התיאום הביטחוני בין סין וקובה תתקדם לאט. "בשלב זה, לא נראה שזה משהו שמספק הרבה שיפור לחבילת היכולות הנוכחית".

לקובה, אמרו כמה גורמים רשמיים, יש סיבה לנוע בזהירות, כדי להימנע מלהתגרות בארה"ב בתקופה שבה כלכלתה נמצאת במצב אסון והיא מבקשת להקל על הסנקציות הכלכליות והגבלות הנסיעה שהוטלו על ידי וושינגטון.

לדברי הגורמים, ארה"ב עקבה אחר ביקור מתוכנן בבייג'ינג של פקיד הגנה קובני אותו פירשו כמייצג את השלב הבא במשא ומתן על מתקן האימונים. לא היה ברור מיד מהמודיעין האחרון אם הביקור התרחש, אבל גורמים רשמיים אמרו שזה משקף עד כמה התוכניות היו קרובות להתממשות.

הגורמים גם אמרו כי ממשל ביידן יצר קשר עם גורמים קובניים בוושינגטון כדי להביע את דאגה לגבי המתקן המתוכנן. "הכרזנו את דאגותינו" לממשלת קובה, אמר דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, מוקדם יותר החודש. גורם רשמי בבית הלבן אמר ביום שני כי ממשלת סין "תמשיך לנסות לשפר את נוכחותה בקובה, ואנו נמשיך לפעול לשבש אותה".