על רקע "מתקפת הנגד" האוקראינית שהחלה בשבועות האחרונים, הצהירו בקייב מספר פעמים כי גרמו לנזקים כבדים לצבא הרוסי. גורם צבאי בקייב טען אמש כי רוסיה איבדה יותר מ-4,000 טנקים מאז שהחלה המלחמה לפני שעה וארבעה חודשים, בפברואר 2022. בעדכון שפורסם על ידי המטה הכללי של הצבא האוקראיני, נכתב כי רוסיה איבדה 4,006 טנקים, כשביממה האחרונה ניזוקו עשרה טנקים נוספים.

אנליסטים במערב ציינו כי "זה נתון מאוד מאוד גבוה, זה אובדן משמעותי". קצין בכיר לשעבר בצבא הבריטי הוסיף כי "המספרים שפורסמו על ידי קייב מדויקים בהרבה מההערכות שונות, מכיוון שהאוקראינים נמצאים בלבו של שדה הקרב". לדבריו, "אני לא חושב שהנתון רחוק מהמציאות, הוא בהחלט מדהים, מדובר באובדן מסיבי של השריון הרוסי".

מלחמת רוסיה-אוקראינה (צילום: OLEKSII FILIPPOV/AFP via Getty Images)
מלחמת רוסיה-אוקראינה (צילום: OLEKSII FILIPPOV/AFP via Getty Images)

אנליסטים נוספים ציינו כי אחת הסיבות לאובדן כה רב בצד הרוסי, נוגע בעיקר לחוסר האימונים, חוסר המשמעת והיעדר המוטיבציה בקרב החיילים הרוסים. לטענתם, "עם כל הבעיה שהצטברו בחלק הראשון של המלחמה, רוסיה המשיכה בטקטיקה השגויה שלה". במקביל, דווח כי בעקבות הנזק הכבד, רוסיה הקימה מחדש חטיבות שריון המורכבות מטנקים סובייטים ישנים מסוף שנות ה-60 וה-70 כמו T-54 ו-T55. 

בתוך כך, נמשך הסיוע הרחב של של המערב לאוקראינה, כשהאיחוד האירופי הודיע כי יספק לקייב חבילת סיוע בשווי 55 מיליארד דולר. נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, אמרה כי "המטרה היא לספק לאוקראינה פרספקטיבה ויכולות חיזוי, וכן לתמרץ מדינות אחרות להגביר את התמיכה במדינה". לטענתה, "זה יאפשר לנו לכייל את התמיכה הפיננסית שלנו לפי התפתחות המצב בשטח".

צבא אוקראינה במהלך המלחמה מול רוסיה (צילום: gettyimages)
צבא אוקראינה במהלך המלחמה מול רוסיה (צילום: gettyimages)

במקביל, משרד החוץ הנורבגי הודיע גם הוא על חבילת סיוע לאוקראינה בשווי 23 מיליון דולר, ו-9.3 מיליון דולר יסופקו לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) "כדי להבטיח שמומחי הארגון יוכלו לשמור על הנוכחות באוקראינה". נורבגיה אף הגדילה את המימון ל"שיתוף פעולה בנושא בטיחות וביטחון גרעיני" עם אוקראינה, ב-14 מיליון דולר, כשהמימון יגיע מהרשות הנורבגית לקרינה ובטיחות גרעינית (DSA).

לפני כשבוע, המטה הכללי של אוקראינה טען כי רוסיה איבדה פי חמישה יותר מסוקים במלחמה בהשוואה למלחמה בצצ'ניה בסוף שנות התשעים. דובר הצבא האוקראיני העריך כי רוסיה איבדה באוקראינה כ-300 מסוקים מאז חודש פברואר אשתקד. עוד נטען כי לאחרונה הצליחו כוחות הצבא להשמיד מסוק קרב וסיור רוסי מדגם Ka-52 הנחשב לאחד היקרים במערך. 

גורמים המעורים בפרטים אישרו לאתר "ניוזוויק" כי רוסיה איבדה 90 מסוקים מאז תחילת המלחמה, אחד מהם נלקח על ידי הכוחות האוקראיניים, עשרה ניזוקו ו-79 הושמדו כללי. מנגד, אוקראינה איבדה 31 מסוקים. עם זאת, משרד ההגנה הרוסי אמר ביום חמישי כי אוקראינה איבדה 238 מסוקים באותה מסגרת זמן.