משמר החופים האמריקאי הודה אתמול כי עדיין לא ידוע מה מקור הקולות שזוהו במהלך החיפושים אחרי הצוללת טיטאן, שנעלמה עם חמישה בני אדם, בדרך לשרידי הטיטאניק בצפון האוקיינוס האטלנטי ביום ראשון. כוחות ימיים ואוויריים גדולים ממשיכים במרוץ נגד השעון ולפי ההערכות החמצן שהיה עליה כבר אזל, או יאזל ממש בקרוב.

תקווה לניצולים? דיווח: רעשים של חבטות ודפיקות נקלטו מצוללת הטיטאניק שנעלמה

ביולוג ימי אמר ל-CNN כי צוותי החיפוש זקוקים כעת לנס. "זה קשה כי האוקיינוסים חשוכים לגמרי. החדשות הטובות שם הן שניסים יכולים לקרות".  

לפי הודעת משמר החופים אתמול לפנות בוקר, מטוס P-3 קנדי עם ציוד סונאר איתר קולות תת־ימיים באזור החיפוש. כלי תקשורת אמריקאיים ציינו כי הקולות נקלטו בכל 30 דקות לאורך מספר שעות. בעקבות זאת, הופנו הכוחות לאזור כדי לאתר את המקור, אולם "החיפושים הביאו לתוצאות שליליות".

"אנחנו לא יודעים מה המקור של הקולות", ציין אתמול אדמירל משנה ג'ון מאוגר ממשמר החופים, שמתאם את המבצע הבינלאומי הנרחב. הוא הוסיף כי "הקולות מהווים מטרה, ואנחנו מתמקדים בכך", אך הודה כי יש גם פריטי מתכת רבים באתר שבו שוכנת האונייה טיטאניק וכי ייתכן שהקולות הגיעו משם.

החשש הגדול היא כי לחמשת הנעדרים - איש העסקים והחוקר הבריטי האמיש הרדינג, איש העסקים הבריטי־פקיסטני שאהזדה דאוד ובנו סולימאן, החוקר הצרפתי פול־הנרי נרז'ולה, ומנכ"ל אושן־גייט סטוקטון ראש - יש כמות חמצן שתספיק רק עד היום, וזאת על בסיס החישוב שהם יצאו עם אספקה של 96 שעות.

שרידי הספינה טיטאניק (צילום: רויטרס)
שרידי הספינה טיטאניק (צילום: רויטרס)

מבצע החיפושים האדיר, שמתפרש על פני שטח של 20 אלף קמ"ר, כולל כוחות ימיים ואוויריים של משמר החופים האמריקאי והקנדי, של הצי האמריקאי לצד חברות פרטיות, כולל אונייה להנחת צינורות עם יכולות תת־ימיות וכלים בלתי מאוישים של חברה בריטית שמתמחה בפעילות במעמקי האוקיינוסים.

"החיפוש מורכב באופן יוצא מן הכלל", ציין אדמירל משנה מאוגר, שהדגיש כי החיפוש "יימשך כל עוד יש סיכוי להישרדות" וכי כוחות נוספים מצטרפים למאמץ.

בינתיים נודע, כי מומחים הזהירו כבר לפני חמש שנים כי הצוללת טיטאן סובלת מבעיות בטיחות. לפי הפרסום ב"ניו יורק טיימס", שהתבסס על מסמכים משפטיים, דיוויד לוכרידג', מנהל הפעילות הימית של אושן־גייט, חיבר דוח בינואר 2018, שבו כתב כי הצוללת זקוקה לבדיקות נוספות לפני שתתחיל במסעות התת־ימיים וכי יש "סכנות אפשריות לנוסעים בעת שהטיטאן תגיע לעומקים קיצוניים".

חודשיים לאחר מכן, שלחו עשרות מומחים מהאגודה לטכנולוגיה ימית מכתב לסטוקטון ראש, שנמצא בין הנעדרים כעת, ובו הם התריעו כי חברת אושן־גייט מציגה טענות "מטעות" לגבי העיצוב של הצוללת וכי החלטת החברה לוותר על תהליך בדיקה מסורתי לטובת "גישה ניסיונית", עלולה להביא "לבעיות קטסטרופליות".