ניסיון הפיכה? לאחר שהאשים את משרד ההגנה הרוסי כי ביצע "השמדה של לוחמיו", ואיים כי הרוסים יענשו, פנה הלילה (בין שישי לשבת) יבגני פריגוז'ין, ראש "קבוצת ואגנר" במסר לאזרחי המדינה: "קורא לפטריוטים לצאת לרחובות". הודעה זו מגיעה על אף שמוקדם יותר, הדגיש כי לא מדובר בניסיון הפיכה.

הבוקר (שבת) המשיך ופרסם מפקד קבוצת ואגנר סרטון וידיאו בו הוא דרש כי שר ההגנה הרוסי סרגיי שויגו ייפגש איתו בעיר רוסטוב על הדון. בנוסף, דרש כי ראש המטה הכללי ולרי גרסימוב ינכח בפגישה גם הוא. "אם הם לא יבואו, אנחנו נהיה כאן, נטיל מצור על העיר רוסטוב ונצעד למוסקבה", כך לפי פריגוז'ין. עוד טען כי לוחמיו השתלטו על "כל המתקנים הצבאיים" בבירת מחוז רוסטוב.

"פי חמישה יותר": ההפסדים של רוסיה במלחמה באוקראינה ממשיכים להיחשף
חושש למעמדו? כך פוטין מתכנן להגביל את פעילות "כוח וגנר"

חברי קבוצת כוח ואגנר ברוסטוב (צילום: REUTERS/Stringer TPX)
חברי קבוצת כוח ואגנר ברוסטוב (צילום: REUTERS/Stringer TPX)

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נשא נאום לאומה בטלוויזיה הרוסית בתגובה לאירועים ואמר: "הסיטואציה ברוסטוב מורכבת. כל מי שלקח חלק במרד ייענש. זו בגידה, תקעו לנו סכין בגב. התגובה שלנו למתרחש תהיה קשה". 

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מתייחס לניסיון המרד (צילום: Kremlin.ru/Handout via REUTERS)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מתייחס לניסיון המרד (צילום: Kremlin.ru/Handout via REUTERS)

בתגובה לדברי פוטין, פריגוז'ין אמר כי אנשיו לא יסגירו את עצמם למנהיג הרוסי, והוסיף כי איננו רוצה שרוסיה תמשיך להתקיים תחת "שחיתות, בירוקרטיה ושקרים". עוד ציין כי אמירותיו של פוטין כאילו מדובר בבגידה מצידו אינן נכונות.

באחד הערוצים המזוהים עם ארגונו, נאמר כי "כל מי שלא תומך בהפיכה ייחשב למשתף פעולה עם אוקראינה". בנוסף, בעקבות האיומים של פריגוז'ין להתקדם לעבר הבירה, הועלתה כוננות בסביבתה ונפרסו מחסומים בכביש שבין מוסקבה לערים וורונז' ורוסטוב, הנמצאות סמוך לגבול עם אוקראינה. בתוך כך, גורם ביטחוני רוסי מסר לסוכנות הידיעות רויטרס כי קבוצת כוח ואגנר השתלטה על כל המתקנים הצבאיים בעיר וורונז', הממוקמת כ-500 ק"מ מדרום למוסקבה.

יבגני פריגוז'ין ברוסטוב (צילום: רויטרס)
יבגני פריגוז'ין ברוסטוב (צילום: רויטרס)

על רקע הסערה, במשרד ההגנה האוקראיני בחרו לעקוץ את הרוסים, ופרסמו הודעה ברשת החברתית: "אנחנו צופים". "זמנים סוערים באים", כתב אחד מיועציו של נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי. מיכאילו פודוליאק, יועץ בכיר נוסף של זלנסקי, התייחס לדרמה ברוסיה: "הכול רק מתחיל שם", כתב בטוויטר. עוד כינה את המרד של ראשי כוח ואגנר כ"פעולות נגד הטרור" וציין כי "אחד מהצדדים חייב להפסיד".  

מיכל דלק עולה באש בעיר הנמל סבסטופול שבחצי האי קרים באוקראינה. קרדיט: רויטרס (צילום : )

מה שנראה שמגדיל את הדרמה במדינה, היא ההודעה שהוציא ה-"FSB", ארגון ביון רוסי, שטען כי מתבצע ניסיון הפיכה במדינה. "בתגובה להצהרות שנאמרו, פתח הארגון בחקירה פלילית בגין קריאות להתקוממות. "אנו דורשים להפסיק את הפעולות הלא חוקיות הללו מיד", נמסר בהודעת הארגון. 

כמו כן, דווח על חיילים רוסים שמותקפים בעמדות צבאיות בבאחמוט שבמזרח אוקראינה, ככל הנראה ע"י כוחות השייכים לקבוצת ואגנר. אולם, יש להדגיש כי מידע זה טרם אושר באופן סופי. 

כאמור, יבגני פריגוז'ין, ראש "קבוצת ואגנר", האשים את משרד ההגנה הרוסי ב"השמדת לוחמיו". עם זאת, הוא אינו ציין במפורש את כוונותיו. פריגוז'ין הצהיר כי יפעל לעצור את "הרוע הרוסי", לדבריו. בתגובה, במשרד ההגנה הרוסי הכחישו במהירות את ההאשמות, וטענו כי הן אינן נכונות ומטרתן ליצור פרובוקציה. 

שיירת המכוניות של הנשיא ולדימיר פוטין נצפתה ממהרת לדיון ביטחוני בקרמלין

דרמה ברוסיה

בסרטון שהעלה לרשת, אמר פריגוז'ין כי "אלה שהרסו את הבחורים שלנו, שהרסו את חייהם של עשרות רבות של אלפי חיילים רוסים, ייענשו. אני מבקש שאף אחד לא יתנגד. אנחנו 25,000, והולכים להבין למה מתרחש כאוס במדינה".

לא מדובר בפעם הראשונה שבה תוקף פריגוז'ין את ההתנהלות הרוסית. במהלך החודש שעבר האשים כי מתקפת נגד אפשרית של האוקראינים "עלולה להפוך לטרגדיה". טענותיו העיקריות של פריגוז'ין היו באשר לחוסר בתחמושת שלוחמיו חווים בשטח. 

"יש לנו רק 10-15 אחוז מהפגזים שאנחנו צריכים", האשים את ההנהגה הרוסית. בריאיון שערך לעיתונאי שנחשב לתומך של הקרמלין, טען כי הוא צופה מתקפת נגד של אוקראינה במהלך אמצע החודש, והוסיף כי "מתקפת נגד שכזו עלולה להפוך לטרגדיה עבור המדינה שלנו".