יממה דרמטית במיוחד עברה על רוסיה, כאשר ראש כוח וגנר, יבגני פריגוז'ין, פתח אמש במרד צבאי נגד הנשיא הרוסי, ולדימיר פוטין. במשך כל היממה העולם עקב בציפייה לראות כיצד תסתיים הפעולה, כאשר שכירי החרב של פריגוז'ין כבשו את העיר רוסטוב ונעו במהירות לבירה מוסקבה. לאחר כמה שעות, שבהן שכירי החרב של פריגוז'ין כבר היו במרחק שעתיים בלבד ממוסקבה, הגיע ההודעה הדרמטית - נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, תיווך בין בין הצדדים, ובכך מנע עימות חמוש, שהיה יכול לגרור את המדינה כולה למלחמת אזרחים.

על פי "הדיל" בין הצדדים, האישומים הפליליים נגד פריגוז'ין יבוטלו, והוא יעבור לבלארוס, כך מסר דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב. כמו כן, שכירי החרב שהשתתפו במרד, יזכו לחנינה, והמיליציה כולה תעבור להיות תחת פיקודה של משרד ההגנה הרוסי. מיד לאחר חתימת ההסכם, בשעות הערב המאוחרות ברוסטוב, החלו חייליו של פריגוז'ין לקפל את הציוד הצבאי, במטרה לעזוב את העיר. אך לפתע, תועד מראה הזוי במיוחד, כשתושבי העיר עמדו בסמוך ללוחמי כוח וגנר, כשהם שרים - "וגנר, וגנר" ומהללים אותם.

יתרה מזאת, בתיעודים נוספים שהופצו ברשתות החברתיות, נראו תושבי העיר כשהם מונעים מהמשטרה המקומית לחזור חזרה לעיר, לאחר עזיבתם של שכירי החרב של כוח וגנר. השוטרים נתקלו במחאה, כשרבים עמדו מול הניידות, כשהם מניפים דגלים של המיליציה הסמי-צבאית ושרים שירים המהללים את לוחמיה. בתיעוד נוסף שהגיע מרוסטוב, נראה פריגוז'ין כשהוא עוזב את העיר רוסטוב, לקולות מחיאות הכפיים של תושבי העיר, שאף עצרו את רכבו על מנת ללחוץ את ידו. 

מיד לאחר שנודע כי ההפיכה הצבאית לא תימשך, מיכאילו פודוליאק, יועצו של זלנסקי אמר כי "וגנר כמעט והפילה את פוטין". עם זאת, העביר ביקורת על פריגוז'ין כשאמר כי "אתה משתלט על ערים מרכזיות במדינה, אתה כמעט מגיע למוסקבה ופתאום אתה נסוג, בגלל מתווך אחד מאוד ספציפי עם מוניטין מפוקפק?". פודוליאק המשיך להטיח ביקורת בפריגוז'ין והוסיף כי "לוקשנקו הבטיח ערבויות ביטחונית מפוטין, אותו אדם שאיים להרוג אותך בבוקר".

הביקורת ארוכת השנים של מנהיג כוח וגנר כנגד הפיקוד הצבאי הרוסי, הפכה לפומבית והסלימה במהלך המלחמה באוקראינה. פריגוז'ין תקף את משרד ההגנה במוסקבה וטען כי המשרד מסרב לספק נשק ללוחמיו, שנלחמים בשדה הקרב לצד החיילים הרוסים. ביום שישי העימות הפך לאלים, כשפריגוז'ין פלש עם לוחמיו לרוסיה, כשהקרמלין טען מצדו כי מדובר "מרד חמוש נגד הנשיא הרוסי". במהלך היממה הדרמטית ברוסיה, הצליחו שכירי החרב של כוח וגנר להפיל שלושה מטוסים צבאיים, שגרמו למותם של 12 אנשי צוות אוויר רוסיים. 

תומכי קבוצת וגנר ברוסטוב (צילום: Getty images)
תומכי קבוצת וגנר ברוסטוב (צילום: Getty images)

חיילי כוח וגנר ברוסטוב (צילום: gettyimages)
חיילי כוח וגנר ברוסטוב (צילום: gettyimages)

חיילי כוח ואגנר ברוסטוב  (צילום: gettyimages)
חיילי כוח ואגנר ברוסטוב (צילום: gettyimages)

חיילי כוח וגנר ברוסטוב (צילום: gettyimages)
חיילי כוח וגנר ברוסטוב (צילום: gettyimages)

חיילי כוח וגנר ברוסטוב (צילום: Getty images)
חיילי כוח וגנר ברוסטוב (צילום: Getty images)

כאמור, לאחר שעות דרמטיות ברוסיה, יבגני פריגוז'ין הצהיר כי הוא עוצר את הדהירה לכיוון מוסקבה, מתוך רצון "למנוע שפיכות דמים רוסית". בהצהרה שפורסמה באפליקציית הטלגרם, אמר כי לוחמיו כבר היו במרחק 200 ק"מ בלבד מהבירה מוסקבה, והוא הגיע לנקודה שבה הוא רוצה למנוע פגיעה בחיי אזרחים רוסים. לדבריו, "מתוך הבנה של כל האחריות לעובדה שיישפך דם רוסי, אנו עוצרים את ההתקדמות". מיד לאחר מכן, הצהיר וולודימיר זלנסקי, כי "היום העולם ראה שהבוסים ברוסיה לא שולטים בכלום".

זלנסקי הוסיף כי "אוקראינה בהחלט תוכל להגן על אירופה מכל כוח רוסי, וזה לא משנה מי מפקד עליהם. הביטחון של מזרח אירופה תלוי רק בהגנה שלנו. חיילים אוקראינים הם אלו שמגנים על אירופה מפני הצעדים של רוסיה, וכשאנחנו מבקשים מטוסי קרב, אנחנו עושים זאת כדי לשפר את ההגנה המשותפת שלנו". עוד אמר כי "הגיע הזמן שבכל העולם יפעלו בכנות נגד הפעולות הפליליות של רוסיה. כולנו צריכים להתמקד אך רק בסדרי העדיפויות לביטחון המשותף שלנו".

כזכור, פריגוז'ין האשים ביום שישי בבוקר את משרד ההגנה הרוסי ב"השמדת לוחמיו". עם זאת, הוא אינו ציין תחילה במפורש את כוונותיו. פריגוז'ין הצהיר כי יפעל לעצור את "הרוע הרוסי", לדבריו. בתגובה, במשרד ההגנה הרוסי הכחישו במהירות את ההאשמות, וטענו כי הן אינן נכונות ומטרתן ליצור פרובוקציה. בסרטון שהעלה לרשת, אמר פריגוז'ין כי "אלה שהרסו את הבחורים שלנו, שהרסו את חייהם של עשרות רבות של אלפי חיילים רוסים, ייענשו. אני מבקש שאף אחד לא יתנגד. אנחנו 25,000 לוחמים, והולכים להבין למה מתרחש כאוס במדינה".