ארבעה ימים עברו מאז הרגע הדרמטי ברוסיה, בו פלש ראש "כוח וגנר", יבגני פריגוז'ין, יחד עם שכירי החרב שלו למדינה, כשהם עושים את דרכם לבירה מוסקבה. מאז, עלו בפיקוד הרוסי הבכיר שאלות רבות, הנוגעות בעיקר למודיעין המוקדם סביב האירוע המטלטל. הבוקר (רביעי) דיווח עיתון "הניו יורק טיימס" כי גנרל "ארמגדון", סרגיי סורוביקין, אחד הקצינים הבכירים בצבא הרוסי, ומי שמונה בעבר לפקד על המלחמה באוקראינה, ידע מראש על התוכנית של פריגוז'ין לבצע מרד צבאי.

על פי גרמי מודיעין רשמיים בארה"ב, נבדקת כעת האפשרות כי סורוביקין אף סייע לפריגוז'ין לבצע את המרד הצבאי בהנהגה הרוסית הבכירה, ובכך לסכן באופן ממשי את שלטונו של הנשיא, ולדימיר פוטין. הגורמים הדגישו כי ישנם סימנים לכך שגם גנרלים אחרים בצבא הרוסי תמכו בפריגוז'ין על מנת לבצע שינויים דרמטיים בהנהגה הרוסית. עם זאת, פקידים לשעבר העריכו כי פוטין עדיין מתכוון לייחס את ניסיון המרד לפריגוז'ין בלבד, ואינו תומך עד כה בחילופים בקרב הבכירים. במקביל, הבכירים האמריקאים ציינו כי הברית בין סורוביקין לפריגוז'ין, יכולה לתת את הדעת על כך שהאחרון עדיין בחיים, למרות שהביא לידיו עוצמה כה רבה, ואף איים על השלטון במוסקבה.

חיילי כוח ואגנר ברוסטוב  (צילום: gettyimages)
חיילי כוח ואגנר ברוסטוב (צילום: gettyimages)

עוד נמסר בדיווח של העיתון האמריקאי, כי לפקידים האמריקאים יש אינטרס לשתף מידע שמערער את אמינותו של הנרגל סורוביקין מול פוטין, במיוחד כשהם רואים בו אדם חסר רחמים ואלים יותר משאר הקצינים הבכירים בצבא הרוסי. הפקידים סבורים כי סילוקו מהשטח יועיל בצורה משמעותית לצבא האוקראיני בשדה הקרב. 

ביום שישי האחרון, התבטא סורוביקין נגד המרד הצבאי, ובסרטון שהופץ בקרב החיילים הרוסים קרא "לשמור על עמדותיהם ולא להצטרף למרד". כמו כן, קרא סורוביקין לפריגוז'ין להפסיק את ההתקדמות למוסקבה, וכי "האויב רק מחכה שהמצב הפוליטי הפנימי במדינה יחמיר". עם זאת, אנליסטים כבר הסבירו כי לפי שפת הגוף של הקצין הבכיר בסרטון, ניתן לראות כי אינו מאמין בדבריו.

סרגיי סורוביקין, ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Alexei Druzhinin/Kremlin via REUTERS)
סרגיי סורוביקין, ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Alexei Druzhinin/Kremlin via REUTERS)

המלחמה באוקראינה, שהחלה כבר לפני שנה וארבעה חודשים, התאפיינה בשינויים תכופים בצמרת הפיקוד הרוסי. לפני מספר חודשים, סורוביקין הופקד על המערכה הצבאית של רוסיה באוקראינה, כשהוא היה הקצין השני שממונה לתפקיד, אך גם הוא לא החזיק בתפקיד זמן רב מדי. לאחר חוסר הצלחה בקרב, סורוביקין אף הורד בדרגה, ופוטין מינה את ראש המטה הכללי ולרי גרסימוב לפקד על המלחמה. אנליסטים צבאיים הדגישו כי הורדת הדגרה של סורוביקין בחודש ינואר האחרון, הייתה מכה חמורה לפריגוז'ין.

בתוך כך, נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, אמר אמש לכלי התקשורת המקומיים, כי פריגוז'ין הגיע לבלארוס, שלושה ימים בלבד לאחר ניסיון המרד. עם זאת, במערב הטילו ספק בדבריו, והצהירו כי אינם ידעים על מקום הימצאו של ראש כוח וגנר. פריגוז'ין לא נראה מאז בסרטונים או תמונות. חברת הניטור העולמית BlackSky דיווחה כי שני מטוסים הקשורים לאיש הצבא הרוסי נחתו בבסיס של חיל האוויר הבלארוסי מחוץ לבירה, אך לא ידוע האם פריגוז'ין בעצמו אכן היה באחד מהם.