המרד הצבאי ברוסיה: הוול סטריט ג'ורנל דיווח היום (רביעי) כי ראש "כוח וגנר", יבגני פריגוז'ין, שפלש עם כוחותיו לרוסיה בסוף השבוע האחרון, תכנן ללכוד בכירים בצמרת הרוסית. גורמי מודיעין מערביים טוענים כי לשירות הביטחון הפדרלי ברוסיה (FSB) היה מידע מוקדם על התכנון של פריגוז'ין. על פי הדיווח, שכירי החרב של מי שכונה בעבר "השף של פוטין", תכננו ללכוד שורה של בכירים, כאשר פריגוז'ן האיץ את התכניות, לאחר שלשירות הביון המקומי נודע על המזימה.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

עוד דווח, כי התוכנית המקורית של פירגוז'ין הייתה ללכוד את שר ההגנה, סרגי שויגו, וכן את הרמטכ"ל ולרי גרסימוב, במהלך ביקור שערכו השניים בסמוך לגבול עם אוקראינה. עם זאת, ה-FBS חשף את התוכנית יומיים לפני שיצאה לפועל, כך על פי גורמי מודיעין במערב. ניקטור זולוטוב, מפקד המשמר הלאומי של רוסיה, כוח פנימי שכפוף ישירות לנשיא, אישר כי הרשויות אכן ידעו על כך. בריאיון לכלי תקשורת מקומי, אמר כי "הדלפות ספציפיות על התכנון של כוח וגנר הודלפו היישר מהמחנה של פריגוז'ין".

יבגני פריגוז'ין (צילום: רויטרס)
יבגני פריגוז'ין (צילום: רויטרס)

במקביל, סוכנויות ביון במערב גילו גם הן על התוכניות של פריגוז'ין, על ידי ניתוח ויירוט של תקשורת אלקטרונית. גורמים במערב אמרו שהם מאמינים שלתוכנית של ראש כוח וגנר היה סיכוי טוב להצליח, אך נכשלה מכיוון שהתוכנית הודלפה, מה שאילץ את פריגוז'ין לבצע תוכנית חלופית. 

התכנון של פריגוז'ין הסתמך על האמונה כי חלק מהחיילים בצבא הרוסי יצטרפו למרד ויפנו נגד המפקדים האישיים שלהם. ההכנות לביצוע המרד, כללו איסוף כמויות של תחמושת, דלק, כלי רכב משוריינים ומערכות הגנה אווירית ניידות. על פי הדיווח, לאחר שנודע על ההדלפה, פריגוז'ין נאלץ לפעול מוקדם מהמתוכנן ביום שישי, ולכן גם הצליח לכבוש את העיר רוסטוב שבדרום רוסיה. סוכנויות המודיעין ציינו כי הקלות שבה הצליחו שכירי החרב לכבוש את העיר המרכזית, שבה גם שדה תעופה צבאי גדול, מעלה את הסבירות כי מפקדים בצבא הרוסי לקחו חלק בפעולה. עוד ציינו גורמי המודיעין, כי במידה ונשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, לא היה מתווך בין הצדדים, סביר להניח כי המרד היה מסתיים בעימות אלים במוסקבה.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

כוח וגנר (צילום: gettyimages)
כוח וגנר (צילום: gettyimages)

חיילי כוח וגנר ברוסטוב (צילום: gettyimages)
חיילי כוח וגנר ברוסטוב (צילום: gettyimages)

כאמור, ארבעה ימים עברו מאז הרגע הדרמטי בו פלשו שכירי החרב של "כוח וגנר" לרוסיה, ומאז, עלו בפיקוד הרוסי הבכיר שאלות רבות, הנוגעות בעיקר למודיעין המוקדם סביב האירוע המטלטל. "הניו יורק טיימס" דיווח כי גנרל "ארמגדון", סרגיי סורוביקין, אחד הקצינים הבכירים בצבא הרוסי, ומי שמונה בעבר לפקד על המלחמה באוקראינה, ידע מראש על התוכנית של פריגוז'ין לבצע מרד צבאי.

על פי גורמי מודיעין רשמיים בארה"ב, נבדקת כעת האפשרות כי סורוביקין אף סייע לפריגוז'ין לבצע את המרד הצבאי בהנהגה הרוסית הבכירה, ובכך לסכן באופן ממשי את שלטונו של הנשיא. הגורמים הדגישו כי ישנם סימנים לכך שגם גנרלים אחרים בצבא הרוסי תמכו בפריגוז'ין על מנת לבצע שינויים דרמטיים בהנהגה הרוסית. עם זאת, פקידים לשעבר העריכו כי פוטין עדיין מתכוון לייחס את ניסיון המרד לפריגוז'ין בלבד, ואינו תומך עד כה בחילופים בקרב הבכירים. במקביל, הבכירים האמריקאים ציינו כי הברית בין סורוביקין לפריגוז'ין, יכולה לתת את הדעת על כך שהאחרון עדיין בחיים, למרות שהביא לידיו עוצמה כה רבה, ואף איים על השלטון במוסקבה.