לאחר שורה של צעדים נוקשים כלפי נשים, וצמצום חירויות הפרט שלהן, הטליבאן, ארגון הטרור הסוני השולט באפגניסטן, הודיע על סגירה של כל מכוני היופי הפועלים במדינה. בכיר בממשל שוחח עם רשת BBC הבריטית, עדכן כי לכלל העסקים הפועלים בתחום, יש חודש אחד בלבד לעמוד בדרישה החדשה.

זוהי אינה הפעם הראשונה שהטליבאן פועל נגד מכוני היופי באפגניסטן. ב-1996, הפעם האחרונה שבה ארגון הטרור תפס את השלטון, לאחר שהשתלט על יותר מ-80% מהמדינה, כולל הבירה קאבול, הודיע על סגירת כל המכונים. עם זאת, לאחר הפלישה של האמריקאים, המכונים נפתחו מחדש, אך כאשר חלונות הראווה כוסו, ותמונותיהן של הנשים הוסתרו. ממשלת הטליבאן טרם הסבירה מדוע החליטה על סגירת מכוני היופי, והאם תאפשר חלופות.

נשים באפגניסטן (צילום:  Sanaullah SEIAM / AFP)
נשים באפגניסטן (צילום: Sanaullah SEIAM / AFP)

בתגובה לחוק החדש, אזרחית אפגניסטן שנשארה בעילום שם שיתפה: "הטליבאן לוקחים את זכויות האדם הבסיסיות ביותר של הנשים, בהחלטה זו הם מונעים כעת מנשים לשרת נשים אחרות, כששמעתי את הבשורה הייתי בהלם מוחלט. נראה שלטליבאן אין שום תוכנית פוליטית מלבד התמקדות בגופן של הנשים, הם מנסים לסלק את הנשים מהחיים הציבוריים בכל רמה שהיא". אזרחית נוספת סיפרה: "אלו חדשות מזעזעות עבור הנשים האפגניות, יצאתי וראיתי שכל הסלונים בעיר שלי סגורים".

חירויות הנשים באפגניסטן הצטמצמו באופן דרמטי מאז שהטליבאן תפס את השלטון ב-2021, לאחר הנסיגה של ארה"ב מהאזור. בחודש דצמבר האחרון, ארגון הטרור הודיע על איסור חריג נוסף על הנשים, כשאסר עליהן לעסוק במגוון תחומים לצורך פרנסה, ולמעשה פגע ביכולת שלהן להתפרנס, באחת המדינות העניות בעולם.

במסגרת ההחלטה, ארגון הטרור הודיע לכל הארגונים הלא-ממשלתיים המקומיים והזרים (NGO) למנוע מהנשים להגיע לעבודה. דובר משרד הכלכלה המקומי אישר את ההחלטה, ואף הוסיף כי הנשים לא הורשו לעבוד עד להודעה חדשה, משום "שחלקן לא דבקו בפרשנות הממשל לקוד הלבוש האיסלאמי לנשים". ההחלטה הזו הגיעה מספר ימים לאחר שהטליבאן הורה לאוניברסיטאות לסגור את שעריהן בפני הנשים, מה שהוביל לגינוי עולמי חריף ואף למספר מחאות בתוך אפגניסטן עצמה.