אליזבת צורקוב, אזרחית ישראלית ורוסית, נעדרת מזה מספר חודשים בעיראק ומוחזקת על ידי המליציה השיעית "כתאאב" של חיזבאללה. 

מצוידת ברוח קרב, ממשלת עיראק יצאה למאבק חדש בהשפעה האיראנית
"אני נגד עסקאות שבויים": הציוץ מהעבר של הישראלית שנחטפה בעיראק

גדודי חזבאללה ("כתאאב") הם מיליציה שיעית-עיראקית, שהוקמה בשנת 2007 על ידי כוח קודס האיראני כדי לסלק את ארצות הברית מעיראק. המיליציה היא בעלת אופי רדיקלי אנטי-אמריקאי זוכה לסיוע צבאי-כספי מצד כוח קודס המופעל על ידי משמרות המהפכה. הארגון העיראקי הוא חלק מ"ציר ההתנגדות השיעי" בראשות איראן. הוא מזוהה אידיאולוגית עם משטר האייתוללות האיראני ופעול תחת חסותו.

משרד החוץ האמריקאי הוסיף את גדודי חזבאללה בעיראק לרשימת ארגוני הטרור. בהודעה שפרסם המשרד נכתב כי זהו ארגון שיעי קיצוני המטפח קשר אידאולוגי עם ארגון חזבאללה בלבנון, וכי הם "הפכו לידועים ב-2007 עם התקפות על כוחות ארצות הברית והקואליציה שנועדו לערער את הקמתה של מדינה עיראקית דמוקרטית ובת קיימא".

הארגון הוקם על ידי הטרוריסט העיראקי ג'מאל ג'עפר מחמד עלי אבראהימי (המכונה "אבו מהדי אל-מוהנדס") ,זמן קצר לפני תחילתה של מלחמת עיראק ולפי הערכות יש בה כ-5,000 חברים. אולם ועל אף גודלו, הוא נחשב לאחד המסוכנים במזרח התיכון. 

אבו מהדי אל-מוהנדס (צילום: REUTERS/Thaier al-Sudani)
אבו מהדי אל-מוהנדס (צילום: REUTERS/Thaier al-Sudani)

הקבוצה מקבלת הדרכה ומימון מכוח קודס, משרד החוץ האמריקאי טען כי גם חזבאללה סיפק נשק ואימונים לארגון. מוהנדס חוסל ב-2 בינואר 2020 יחד עם קאסם סולימאני במהלך תקיפה של ארצות הברית בעיראק. הארגון העיראקי החל לתקוף כוחות אמריקאיים כבר לפני שנים, והוא היה מהארגונים הראשונים לשלוח לוחמים לסוריה כדי לעזור לנשיאה בשאר אסד במלחמת האזרחים. בשנים האחרונות שמו של הארגון נקשר במתקפות נגד בסיסים של ארה"ב וכוחות הקואליציה הפועלים בעיראק.

מייסד הארגון, שהיה ידוע בכינוי אבו מהדי אל-מוהנדס, חוסל ביחד עם קאסם סולימאני בינואר 2020 בתקיפה האמריקנית מהאוויר בבגדד. אל-מוהנדס היה גם המנהיג של "אל-חשד א-שעבי", ארגון גג המאגד מיליציות שיעיות הנתמכות ברובן על ידי איראן. הארגון העיראקי הוא חלק מ"ציר ההתנגדות השיעי" בראשות איראן. הוא מזוהה אידיאולוגית עם משטר האייתוללות האיראני ופעול תחת חסותו.