נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, שתיווך בין נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין למייסד "כוח וגנר", יבגני פריגוז'ין בשיא המרד הצבאי, טען היום (חמישי) כי "ההתערבות האישית במרד חיזקה את היחסים בין המדינות". במקביל, הכחיש את הדיווחים כי פריגוז'ין אכן הגיע למינסק, וטען כי הוא יודע על מיקומו האמתי.

בפתח נאומו, ציין נשיא בלארוס כי הוא צפוי לקיים בקרוב פגישה עם פוטין, במהלכה ידונו השניים בעתידו של 'כוח וגנר וב"נושאים משותפים אחרים". לוקשנקו התייחס באריכות גם ליחסים עם מוסקבה, ואמר ש"לפעמים יש מתיחות ביחסים, אך יש לנו ערוצי תקשורת פתוחים, שדרכם ניתן תוך מספר דקות לקיים שיחות. אנחנו באותה סירה, אם נתווכח ונעשה בה חור, שנינו נטבע".

ולדימיר פוטין ואלכסנדר לוקשנקו (צילום: רויטרס)
ולדימיר פוטין ואלכסנדר לוקשנקו (צילום: רויטרס)

בהמשך, התייחס לדיווחים כי בעסקה שנחתמה בין פריגוז'ין לפוטין, מייסד כוח וגנר יעזוב את רוסיה ויגיע לבלארוס. לוקשנקו אמר על כך כי "פריגוז'ין ולוחמי וגנר לא הגיעו למינסק כפי שצוין בעסקה, פריגוז'ין נמצא בסנט פטרסבורג, אך אם שואלים אותי 'איפה הוא הבוקר?', אולי נסע למוסקבה". נשיא בלארוס ציין בנוסף כי "פריגוז'ין לא היה בכלא ולא ספג עונשים אלימים", מה שמרמז על כך כי ייתכן והוא נמצא כעת תחת חסות שירותי הביטחון ברוסיה. לדבריו, "מה יקרה בהמשך? ובכן, כל מיני דברים מתרחשים בחיים, אבל אתם חושבים שפוטין כל כך זדוני שינקום בפריגוז'ין, לא, זה לא יקרה".

"אני בכלל לא מודאג או מוטרד מכך שיהיו בשטחנו לוחמי וגנר, אני לא חושב שהם ימרדו או יפנו את הנשקים נגד השלטונות בבלארוס, הכל יכול לקרות בחיים, אבל אני לא רואה את זה קורה", הוסיף. דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, התייחס לדבריו של לוקשנקו, ואמר כי "מוסקבה לא עוקבת אחריו צעדיו של פריגוז'ין, אין לנו את היכולת או את הרצון לעשות זאת". פסקוב ציין בנוסף: "לא נקבע תאריך לפגישה בין פוטין ללוקשנקו, והקרמלין אינו יכול לאשר שכוח וגנר יהיה אחד הנושאים העומדים לדיון".

כוח וגנר (צילום: רויטרס)
כוח וגנר (צילום: רויטרס)

העברת שכירי החרב של 'כוח וגנר' מרוסיה לבלארוס, הייתה חלק מההסכם בין פוטין לפריגוז'ין, בתיווכו של לוקשנקו. במסגרת העסקה, שסיימה את המרד הצבאי, הקרמלין ביטל גם את כלל האישומים הפליליים נגד מייסד כוח וגנר, וקבע כי שכירי החרב יחתמו על חוזים חדשים תחת משרד ההגנה הרוסי. 

מייסד כוח וגנר טרם הופיע בפומבי מאז שהסתיים המרד הצבאי, ועתידה של מיליציית שכירי הרחב לוט בערפל. ביום שני האחרון, ערוץ טלגרם המשמש את הקבוצה לצורכי גיוס, פרסם כי היא הקפיאה זמנית את כלל הגיוסים, בזמן שחייליה עוברים לבלארוס. צילומי לוויין, ביחד עם דיווחים מרוסיה, הצביעו על כך שלפחות שלושה מחנות גדולים נבנו בשטח בלארוס, ועשויים לשמש למשטחי אימונים עבור שכירי החרב. פקידים בנאט"ו ציינו שהמעבר של כוח וגנר לבלארוס היא סיבה לדאגה עבור המשך המלחמה באוקראינה.

הוול סטריט ג'ורנל דיווח בשבוע שעבר, כי ראש "כוח וגנר", תכנן ללכוד בכירים בצמרת הרוסית. גורמי מודיעין מערביים טוענים כי לשירות הביטחון הפדרלי ברוסיה היה מידע מוקדם על התכנון של פריגוז'ין. על פי הדיווח, שכירי החרב של מי שכונה בעבר "השף של פוטין", תכננו ללכוד שורה של בכירים, כאשר פריגוז'ן האיץ את התכניות, לאחר שלשירות הביון המקומי נודע על המזימה.