נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי ביקר היום (שבת) באי הנחשים המפורסם לציון 500 ימי לחימה מול רוסיה ואמר כי האי הקטן "הוא הוכחה לכך שאוקראינה תחזיר לעצמה כל חלק משטחה". כזכור, האי הקטנטן הפך לסמל של ההתנגדות האוקראינית בימי הלחימה הראשונים, לאחר שהכוחות האוקראינים המעטים שהיו עליו סירבו להיכנע לכוחות הרוסיים. 

ארדואן: "תומך בהצטרפותה של אוקראינה לברית נאט"ו"; פצצות מצרר בדרכן לקייב
באוקראינה טוענים: זה מספר ההרוגים העצום בשורות "כוח וגנר" 

בסרטון שפרסם הנשיא נראה זלנסקי, לבוש בקפוצ'ון שחור ואפוד חסין כדורים, כשהוא מניח פרחים לכבוד מי שהגן על האי, והודה לכל החיילים שלחמו למען אוקראינה בחודשים שחלפו מאז הפלישה הרוסית. "אני רוצה להודות - בדיוק מכאן, ממקום הניצחון הזה - לכל אחד מהחיילים שלנו על 500 הימים האלה", אמר זלנסקי בסרטון שפורסם בערוץ הטלגרם שלו.

זלנסקי באי הנחשים (צילום: רויטרס)
זלנסקי באי הנחשים (צילום: רויטרס)

"החירות שכל הגיבורים שלנו מזמנים שונים רצו עבור אוקראינה, שאנחנו צריכים לזכות בה עכשיו, תהיה מחווה לכל אלה שמסרו את חייהם למען אוקראינה", הוסיף. "למרות שזו פיסת אדמה קטנה באמצע הים השחור שלנו, זו הוכחה מצוינת שאוקראינה תחזיר לעצמה כל חלק משטחה", אמר זלנסקי.

האי האסטרטגי משקיף על נתיבי הים אל אודסה, נמל הים השחור הראשי של אוקראינה. בשעות הראשונות של הפלישה, קצינים רוסים בספינת הדגל של צי הים השחור מוסקבה שידרו ברדיו מסר לכוחות האוקראינים והורו להם להיכנע או למות. 

בתגובה, אחד האוקראינים שידר בחזרה "ספינת מלחמה רוסית, לך תזדיין". הביטוי הפך לסיסמה לאומית ונפוץ על שלטי חוצות אוקראינים, חולצות טריקו, ובסופו של דבר אפילו בול דואר.

לבסוף נטשה רוסיה את אי הנחשים לאחר שספגה הפסדים כבדים בניסיון להגן עליו, וכינתה את הנסיגה כעוד "מחווה של רצון טוב".