נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן השתתף היום (שני) בפסגת נאט"ו בליטא, ונפגש עם מזכ"ל הארגון ינס סטולטנברג, ונשיא שוודיה, אולף קריסטרסון, סביב צירופה של שטוקוהלם לברית הצבאית. הנשיא הטורקי הפתיע את הדיפלומטים שישבו באולם בזמן מסיבת העיתונאים, ואמר כי "קודם כל, בואו נפנה את דרכה של אנקרה לאיחוד האירופי, ואז נפנה את הדרך של שוודיה לברית, בדיוק כפי שסללנו את דרכה של פינלנד".

ארדואן, שמסרב להסכים לצירופה של שוודיה לארגון בעקבות הטענה כי שטוקהולם תומכת בקבוצות טרור כורדיות, ובהן ה-PKK, אמר כי "טורקיה ממתינה בשערי האיחוד האירופי כבר למעלה מ-50 שנים, כמעט כל המדינות החברות בנאט"ו הן מדינות חברות באיחוד". בברית התכוונו לאשר, בזמן הפסגה בליטא, את צירופה של שוודיה, אך בשל המשך חילוקי הדעות עם טורקיה, הדבר נדחה.

נציגי טורקיה ושוודיה בפסגת נאט''ו בליטא (צילום: AFP via Getty Images)
נציגי טורקיה ושוודיה בפסגת נאט''ו בליטא (צילום: AFP via Getty Images)

מזכ"ל נאט"ו מצדו, אמר כי "עדיין אפשר לקבל החלטה חיובית בנוגע לצירופה של שוודיה". עם זאת, הדגיש כי "אין לנו שום וודאות בנושא, אין לנו ערבויות, אך כמובן שעכשיו יש מומנטום חיובי, כשכל המנהיגים נמצאים בפסגה, ונשתמש במומנטום הזה כדי להשיג כמה שיותר התקדמות".

במשך חודשים ארוכים טורקיה התנגדה באופן תקיף לצירופה של שוודיה לאנט"ו, אך זו פעם ראשונה שאנקרה יצרה מתאם בין צירופה לאיחוד האירופי, לבין כניסתה של שוודיה לברית. אנליסט פוליטי ציין כי "עם זאת, הניסוח היה מעורפל, ארדואן רוצה שבריסל תפתח עבור טורקיה את הדלת לאיחוד האירופי, מבלי לציין מה כרוך בכך, זה יכול להיות כל דבר, משדרוג הסכם הסחר החופשי ועד להצהרות תמיכה פוליטיות בלבד".

כזכור, בחודש האחרון תקף ארדואן את שוודיה, על כך שהיא לא קיימה את הבטחותיה וממשיכה להגן על כורדים החשודים בטרור. לדבריו, "זה מה שמפריע לתקוות השוודיות להצטרף לנאט"ו". עם זאת, שטוקהולם טענה כי היא אכן עמדה בהסכם המשולש שעליו חתמו שוודיה, פינלנד וטורקיה, בפסגת נאט"ו במדריד בשנה שעברה. שר החוץ השוודי אף הצהיר בכלי התקשורת המקומיים, כי הוא מצפה שטורקיה תאותת בסופו של דבר, כי היא מסכימה לצירופה של שטוקהולם לברית הצבאית.