בעקבות הסנקציות הכלכליות הקשות, איראן ממשיכה לחפש בעולם ידידות חדשות. לאחר שביקר באמריקה הלטינית, נשיא איראן, איברהים ראיסי, מנהל בימים אלו מסע מדיני נדיר באפריקה. במהלך ביקורו באוגנדה, נפגש עם הנשיא, יוורי מוסווני, ומתח ביקורת חריפה על מדינות המערב, על כך שהן תומכות בהומוסקסואליות. לדבריו, "מדובר באחד הדברים המלוכלכים ביותר שידעה ההיסטוריה האנושית". זאת, לאחר שאוגנדה העבירה לאחרונה חוק נגד הקהילה הגאה במדינה, שקובע גזר דין מוות על "הומוסקסואליות מחמירה".

במהלך פגישתו עם הנשיא, הדגיש ראיסי כי "אני מאמין שהנושא הזה וההתקפות של מדינות המערב נגדה הקמת משפחות ונגד תרבותן של אומות, הם תחום נוסף של שיתוף פעולה בין איראן לאוגנדה". לדבריו, "מדינות המערב מנסות לזהות הומוסקסואליות כמדד לציוויליזציה, בעוד שזה אחד הדברים המלוכלכים ביותר שנעשו בהיסטוריה האנושית".

ראיסי במהלך ביקרו ביבשת אפריקה (צילום :רויטרס)

אוגנדה, בעלת בריתה של ארה"ב, הביע בעבר תמיכה בתוכנית הגרעין של איראן. במהלך ביקור שערך במדינה נשיא איראן לשעבר, מחמוד אחמדינג'אד ב-2010, טען מוסווני כי לכל המדינות הריבוניות יש זכות להפעיל תוכנית גרעין למטרות שלום, בעודו קורא לחיסול כל מאגרי הנשק הגרעיני בעולם. אוגדנה גם פועלת על מנת להקים במדינה תחנת כוח גרעינית שאמורה להפיק חשמל עד 2031. המפעל, שמפותח בתמיכה טכנית של תאגיד בבעלות הממשל הסיני, ינצל את מרבצי האורניום המשמעותיים של המדינה המזרח אפריקאית. 

ראיסי הוא המנהיג האיראני הראשון שמבקר ביבשת זה יותר מעשור. כאמור, בעקבות הסנקציות הכלכליות הכבדות של ארה"ב, מחפשת הרפובליקה האסלאמית שותפויות חדשות ברחבי העולם, והמדינה הבאה שבה יבקר ראיסי תהיה זימבבואה. על ידי הדגת השמרנות והאידיאולוגיה האנטי-קולוניאליסטית בנאומו באוגנדה, ראיסי הראה כי הוא מוכן לחזק את היחסים עם מדינות אפריקה מעבר לתחום הכלכלי. בתחנתו הראשונה בקניה, כינה את אפריקה כ"יבשת של הזדמנויות ופלטפורמה נהדרת למוצרים איראניים".

נשיא איראן ראיסי במהלך ביקורו באפריקה (צילום: Handout via REUTERS)
נשיא איראן ראיסי במהלך ביקורו באפריקה (צילום: Handout via REUTERS)

נשיא איראן ראיסי בקניה (צילום: רויטרס)
נשיא איראן ראיסי בקניה (צילום: רויטרס)

במהלך הביקור בקניה, ראיסי הזכיר גם באופן מפורש את משאבי הטבע של אפריקה ואת הניסיון הפטרוכימי של איראן. עם זאת, על פי הדיווחים, התמקדו הצדדים במידע, תקשורת, טכנולוגיה, בריאות וקידום השקעות משותפות. נשיא קניה וויליאם רוטו, כינה את איראן "שותפה אסטרטגית" ו"מעצמת חדשנות עולמית", והביע עניין רב בהרחבת הייצוא החקלאי לטהרן. איראן מצדה, הצהירה כי היא מתכוונת להקים מפעל לייצור כלי רכב בבירה מומבסה.

משרד החוץ האיראני הוציא השבוע הודעה ובה נאמר כי ביקורו של הנשיא ביבשת, נועד "לקדם דיפלומטיה כלכלית, לחזק את היחסים הפוליטיים עם המדינות הידידותיות ולגוון את אמצעי הייצוא של הרפובליקה האסלאמית". בחודש שעבר, הגיע ראיסי לראשונה לאמריקה הלטינית וביקר בוונצואלה, קובה וניקרגואה.