נשיא המדינה יצחק הרצוג יגיע לארה"ב וינאם בפני הקונגרס האמריקאי ב-19 ביולי. עם זאת, שתי חברות קונגרס אמריקאיות מהמפלגה הדמוקרטית כבר הכריזו הלילה (בין רביעי לחמישי) כי יחרימו את נאומו. אילהאן עומאר, חברת הקונגרס האמריקאית ממוצא סומלי, אמרה כי אינה מתכוונת להגיע לנאומו של הרצוג, "בשל המתיחות המתמשכת בין ממשלת ישראל לפלסטין". מי שהצטרפה אליה היא חברת הקונגרס ראשידה טליב, הידועה גם היא בדעותיה האנטי-ישראליות.

עומאר התייחסה לתקרית הדיפלומטית שאירעה בשנת 2019, כששר הפנים דאז, אריה דרעי, החליט למנוע את כניסתן לישראל: "אין מצב שאשתתף בנאום של נשיא שמדינתו אסרה עלי ושללה מראשידה טליב את היכולת לראות את סבתא שלה". בציוץ שפורסם בחשבון הטוויטר שלה הוסיפה כי "אנחנו לא צריכים להזמין את נשיא מדינת ישראל, ממשלה שתחת ראש הממשלה הנוכחי מנעה משתי הנשים המוסלמיות הראשונות שנבחרו לקונגרס לערוך ביקור במדינה". לדבריה "הנאום של הנשיא הישראלי מגיע בשם הממשלה הימנית ביותר בתולדות ישראל, בתקופה שבה הבטיחה הממשלה באופן גלוי 'לרסק' את התקווה הפלסטינית למדינה, ובעצם הכניסה את פתרון שתי המדינות לארון המתים".

אלכסנדריה אוקסיו־קורטז, אילהאן עומאר, ראשידה טלאיב ואיינה פרסלי (צילום: רויטרס)
אלכסנדריה אוקסיו־קורטז, אילהאן עומאר, ראשידה טלאיב ואיינה פרסלי (צילום: רויטרס)

חברת הקונגרס התייחסה גם לרפורמה במערכת המשפט בישראל: "הנאום מגיע בזמן שממשלת ישראל דוחפת לאשר את ההפיכה השיפוטית כדי לרכז את הכוח בידיה ולערער את הפיקוח על כוחה, מה שהביא לחודשים ארוכים של הפגנות המוניות נגד הממשלה ברחבי ישראל. ומעל הכל, זה מגיע במהלך השנה הקטלנית ביותר עבור הפלסטינית בגדה המערבית. כל אלו נוגעים מאוד למגמות האחרונות, במיוחד לאור העובדה שאנו מספקים לישראל כמעט 4 מיליארד דולר בסיוע צבאי שנתי".

"אסור גם לשכוח שבפעם האחרונה שהוזמן מנהיג ישראלי לנאום בקונגרס הוא התריס בגלוי נגד הנשיא ברק אובאמה ותקף את המדיניות האמריקאית במזרח התיכון. בעוד שהכוח הביצועי בישראל נתון לראש הממשלה ולקבינט, הנשיא משמש באופן מסורתי כ'שגריר מדיניות נאמן' של הממשלה. בחודש שעבר גם התנגדתי להזמנתו של ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי. על כן, לא אקח חלק בנאומו של הנשיא הרצוג. ארה"ב יכולה וצריכה להשתמש בכלים הדיפלומטיים שלה כדי לתקשר עם מדינת ישראל, אבל מתן הכבוד לממשלה הנוכחית בנאום זה מעביר איתות שגוי בזמן הלא הנכון", סיכמה.

בנימין נתניהו בקונגרס (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו בקונגרס (צילום: רויטרס)

בחודש מאי האחרון, יו"ר בית הנבחרים של ארה"ב קווין מקארתי, שביקר לאחרונה בישראל ואף נאם במליאת הכנסת, ביטל אירוע לציון "יום הנכבה", שתוכנן על ידי חברת המפלגה הדמוקרטית, ראשידה טליב. מקארתי הודיע כי התערב על מנת לבטל את האירוע, שהיה אמור להיערך במרכז המבקרים בקפיטול, שנועד "לתאר את הקמתה של מדינת ישראל כקטסטרופה". 

עוד מסר מקארתי, כי "כל עוד אני יושב הראש, אנחנו מתכננים לתמוך בזכותה של ישראל להגדרה עצמית ולהגנה עצמית, באופן חד משמעי ובאופן דו-מפלגתי". חברת הקונגרס הדמוקרטית טאליב, ספגה אש לאחר שאמרה כי תערוך את הכנס לצד הזמנה של קבוצות אנטי-ישראליות, כולל קבוצות שאף סירבו לגנות פיגועי טרור כנגד ישראל.