בישראל גינו הבוקר (שישי) בחריפות את ההחלטה של הרשויות בשבדיה לאשר את בקשתו של אזרח מקומי לשרוף ספר תנ"ך מול שגרירות ישראל בבירה שטוקהולם. ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף: "אני מגנה בתוקף את החלטת הרשויות בשבדיה לאפשר שריפת ספר תנ"ך. מדינת ישראל רואה בחומרה רבה את ההחלטה המבישה הזאת שפוגעת בקודש הקודשים של העם היהודי".

הנשיא יצחק הרצוג גינה: "אני מגנה בתוקף את העובדה שבשבדיה מאפשרים שריפת ספרי קודש. כנשיא מדינת ישראל, גיניתי את שריפת הקוראן המקודש למוסלמים בכל העולם, שהתרחשה בשבדיה, וליבי נחרד כעת מהכוונה לשרוף שם את התנ״ך - ספר הספרים הנצחי של העם היהודי". עוד ציין הרצוג: "השחתת קודשיהן של דתות ואמונות אינה עדות לחופש ביטוי. זו הסתה בוטה ומעשה של שנאה הפוגע ברגשות ובאמונות של בני אדם בכל העולם. משפחת העמים צריכה לגנות בחריפות ולהיאבק נגד מעשים מבזים כאלה".

שר החוץ אלי כהן גינה: "שריפת ספר תורה היא פשע שנאה, פרובוקציה ופגיעה חמורה בעם היהודי ובמסורת היהודית. אני קורא לרשויות בשבדיה למנוע את האירוע הבזוי הזה ולא לאפשר שריפה של ספר תורה. הנחתי את שגריר ישראל בשבדיה, זיו נבו קולמן, ואת משרד החוץ לפעול בכל דרך על מנת למנוע את האירוע המביש הזה״. 

כמו כן, השר שוחח עם שגריר ישראל בשבדיה, זיו נבו קולמן, ושמע ממנו על המהלכים המתבצעים במטרה למנוע את שריפת ספר התורה המתוכננת כחלק מהפגנה מחר מול שגרירות ישראל בשבדיה. בהנחיית שר החוץ, שוחחה היום ראשת המערך המדיני, השגרירה עליזה בן נון, עם שגריר שבדיה בישראל והבהירה לו את החומרה בה ישראל רואה את אישור המשטרה לפגיעה בקודשי היהדות.

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, תקף גם הוא את ההחלטה השבדית: "הזדעזעתי לשמוע על כך שמשטרת שוודיה אישרה שריפת ספרי תנ"ך מול שגרירות ישראל במסווה של "חופש הביטוי". פגיעה בקדשי ישראל אינה חופש הביטוי. אלא אנטישמיות. אני קורא לחברי שר החוץ אלי כהן, להפעיל את כל כובד משקלו מול המשטר והממשל בשוודיה, שמתמודדת עם איסלאם קיצוני המאיים להשתלט על מדינתה ולמנוע את שריפת ספרי התנ"ך. במידה ולא יעתרו לבקשתו של שר החוץ יש לפעול להחזיר חזרה לישראל את השגריר".

שגרירות שבדיה בישראל (צילום: אבשלום ששוני)
שגרירות שבדיה בישראל (צילום: אבשלום ששוני)

שר התפוצות עמיחי שיקלי צייץ: "השר עמיחי שיקלי הגיב: "הוצאנו מוקדם יותר השבוע פנייה דחופה לרה״מ השבדי בבקשה שיתערב וימנע את קיומו של טקס שריפת התנ״ך מול שגרירות ישראל בשטוקלהום. מצורפת תגובת משרד החוץ השבדי שהביע שאט הנפש מהאירוע אולם הבהיר כי אין מניעה חוקית לפעולה מסוג זה בשבדיה והגבלות ככל שיש הן בידי רשויות החוק המקומיות. אנו פועלים כעת בערוצים נוספים במטרה להביא לביטול האירוע הבזוי הנ״ל".

שר הדתות מיכאל מלכיאלי: "מגבה ומחזק את שר החוץ אלי כהן עמו שוחחתי בשעות האחרונות, אשר פועל באופן נמרץ מול הממשל בשוודיה בכדי למנוע את פשע שריפת התנ"ך. על ממשלת שוודיה לחזור בה מההחלטה השעורייתית בדיוק כפי שבישראל הממשלה לא הייתה מאפשרת מעשה זה נגד כל דת שהיא".

כמו כן, שר הפנים והשר הבריאות, משה ארבל, פנה במכתב לשגריר שבדיה בישראל: "עודכנתי בדבר החלטת המשטרה להתיר שריפת התנ״ך בעקבות שריפת הקוראן לפני המסגד. הפילוסוף היינריך היינה אמר היכן ששורפים ספרים ישרפו אנשים, אמרה שהוכיחה את עצמה לצערנו לאורך השנים. שריפת ספרים שיטתית, בעיקר ספרי דת, היא לא סימן לחברה חופשייה אלא לחברה לא סובלנית, לא ליברלית שמתנגדת לרב תרבותיות, היכן שאמונות דתיות של האחר לא מכובדות".

יו״ר ועדת הכלכלה, ח״כ דוד ביטן: אני קורא להחזיר את השגריר שלנו משבדיה בעקבות ההחלטה של הרשויות במדינה להתיר שריפת ספרי תורה. מדובר בהחלטה בזויה ושפלה שפוגעת בקודש הקודשים שלנו, יש לעשות מעשה".

רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, שמואל רבינוביץ: "תדהמה וזעזוע אחרי הדיון המשפטי סביב רצונו של אדם שמכנה את עצמו "פעיל חברתי" להעלות באש את כתבי הקודש היהודיים כסמל לחופש הביטוי השוודי, זאת לאחר שכבר חילל באופן זה את קודשי האיסלאם כששרף באכזריות את הקוראן.

"מול המעשים הנפשעים האלה עומדים השלטונות השוודים בידיים רפות, וממלמלים מילים ריקות על חירות, שמתגמדות נוכח המעשים הנוראים – זה שנעשה וזה שייעשה. כך לא נראית חירות, כך נראה אובדן דרך. אני קורא לשלטונות שוודיה ולכל מי שחופש הביטוי של האדם יקר לו – עוד לא מאוחר מדי. לא למען כתבי הקודש אני מבקש. אלה נשרפו כבר רבבות פעמים בידי שונאי ישראל אך שום כוח בעולם לא יכול היה להם. למענכם אני מבקש. למען נשמתכם ולמען תרבותכם. כבו את האש".

כאמור, המשטרה השבדית אישרה את בקשתו של אזרח מקומי לשרוף ספר תנ"ך מול שגרירות ישראל בבירה. זאת, לאחר שלפני כשבועיים, הוצת ספר קוראן מול מסגד בבירה, מה שגרם לסערה וזעם רב בקרב מדינות מוסלמיות ברחבי העולם.

"הדיילי מייל" הבריטי דיווח מוקדם יותר החודש, כי הוגשה בקשה לשרוף ספר תנ"ך מול שגרירות ישראל ב-15 ביולי. במקביל, הוגשו גם בקשות נוספות לשרוף ספרי קוראן מחוץ למסגדים ברחבי המדינה, מה שעלול לגרום  שוב לזעם בקרב הקהילה המוסלמית בשוודיה ולהצית מהומות. הבקשות הוגשו למשטרה המקומית, על רקע המחלוקת הפוליטית, והשאלה האם שריפת ספרי הקודש, מהווה חלק בלתי נפרד מחופש הביטוי. מי שעומד מאחורי הבקשה לשרוף את ספר התנ"ך, הוא גבר כבן 30, שכתב בבקשה כי "מדובר כתגובה לשריפת הקוראן", וכ"אמירה סמלית למען חופש הביטוי".

הבקשה הנוספת לשריפת הקוראן, הוגשה על ידי אישה בשנות ה-50 לחייה, שכתבה בבקשה כי היא רוצה לבצע את המחאה "בהקדם האפשרי". עוד טענה כי "המחאות במדינות המוסלמיות בעולם לאחר שריפת הקוראן בשבוע שעבר, אינן הוגנות כלפי שוודיה", כך דווח בכלי התקשורת המקומיים. 

כזכור, לאחר שריפת הקוראן, מדינות רבות בעולם גינו את שוודיה, כאשר איראן אף הצהירה כי לא תמנה שגריר חדש בשטוקהולם. שר החוץ האיראני, חוסיין אמירבדולהיאן, תקף את ממשלת שוודיה והאשים אותה בכך שהתירה לאירוע להתקיים. שר החוץ האיראני הוסיף כי "התהליך שבו אנו אמורים למנות שגריר חדש בשטוקהולם לא יתממש, עקב ההיתר שהביאה הממשלה השוודית לחילול הוקראן הקדוש". במקביל, שר החוץ העיראקי ביקש ממקבילו השוודי להסגיר את המפגין ששרף את ספר הקוראן, בטענה כי הוא עדיין מחזיק באזרחות עיראקית, ועל כן עליו לעמוד לדין בבגדד.