בשבועיים הראשונים של מתקפת הנגד של אוקראינה, כ-20% מהנשק שהיא שלחה לשדה הקרב ניזוק או הושמד, כך עולה מדיווח של "הניו יורק טיימס" היום (שבת) מפי גורמים אמריקאים ואירופים. עם זאת, שיעור ההפסדים ירד לכ-10 אחוזים בשבועות שלאחר מכן. 

ביממה אחת בלבד: הנזקים העצומים שנגרמו לצבא הרוסי
מתקפת הנגד האוקראינית נכשלת? הנתונים העגומים של קייב משדה הקרב

על פי הדיווח, חלק מהשיפור בשיעור ההפסדים הגיע בגלל שאוקראינה שינתה טקטיקה והתמקדה יותר בשחיקת הכוחות הרוסיים עם ארטילריה וטילים ארוכי טווח מאשר הסתערות וקרבות פנים מול פנים. ההפסדים הואטו גם מכיוון שהמתקפה הנגדית עצמה האטה - ואף נעצרה במקומות מסוימים.

למרות ההפסדים, האוקראינים כבשו עד כה רק כחמישה מתוך 60 הקילומטרים שהם קיוו לכבוש כדי להגיע לים בדרום ולפצל את הכוחות הרוסיים לשניים. לרוסיה היו חודשים רבים להתכונן למתקפה הנגדית, והחזית זרועה מוקשים, מלכודות טנקים וכוחות חפורים, בעוד מל"טי סיור ומסוקי תקיפה רוסיים טסים ממעל בתדירות הולכת וגוברת.

המלחמה באוקראינה (צילום: REUTERS/Alex Babenko)
המלחמה באוקראינה (צילום: REUTERS/Alex Babenko)

לאור אותם ביצורים, אומרים מומחים, אין זה מפתיע שאוקראינה תספוג אבדות קשות יחסית בשלבים המוקדמים של המערכה. השבוע הודה נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, כי הייתה הפסקה קצרה בפעילות לפני מספר שבועות, אך האשים זאת במחסור בציוד ובתחמושת וקרא לבעלות הברית במערב להאיץ את קצב המשלוחים.

מומחים צבאיים אמרו זה מכבר ש-15 הקילומטרים הראשונים של מתקפת הנגד יהיו הקשים ביותר, שכן הכוחות התוקפים זקוקים בדרך כלל לכוח משמעותי יותר - בין אם בנשק, בכוח אדם או בשניהם. אנליסטים צבאיים הזהירו כי עדיין מוקדם מדי להסיק מסקנות סופיות לגבי מתקפת הנגד. "זה לא אומר שזה נידון להיכשל", אמרה קמיל גרנד, מומחית להגנה במועצה האירופית ליחסי חוץ ועוזרת מזכ"ל נאט"ו לשעבר.

נתונים מאתר ניתוח צבאי של Oryx, שסופר רק אבדות שהוא אישר חזותית, מראים ש-28 נגמ"שים מדגם בראדלי ננטשו, ניזוקו או נהרסו. נתוני Oryx מראים שרק 24 טנקים נהרסו במשך כל חודש יוני, כולל כמה מהארסנל של אוקראינה עצמה בנוסף לאלו שסופקו על ידי בעלות ברית מערביות.