הקרמלין מסר היום (שני) כי רוסיה החליטה להשעות את השתתפותה בהסכם יצוא החיטה בים השחור, שנחתם בתיווך האו"ם וטורקיה, ונועד להמשיך את המשלוחים מאוקראינה לרחבי העולם. בהודעה הקרמלין נמסר כי "השעיית ההשתתפות בהסכם שנועד להילחם במשבר המזון העולמי שהוחמר בעקבות המבצע המיוחד, לא קשורה למתקפה על גשר קרים". במקביל, נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, אמר כי למרות ההצהרות, הוא מאמין שפוטין תומך בהישארותה של רוסיה בהסכם.

בתוך כך, דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, ציין כי "למעשה, ההסכם הפסיק להתקיים היום, למרבה הצער, החלק בהסכם הנוגע לרוסיה לא יושם עד כה ולכן הוא מבוטל". במקביל, דוברת משרד החוץ, מריה זכרובה, אמרה כי מוסקבה עדכנה את טורקיה, אוקראינה והאו"ם על פרישתה מההסכם.

כבר בשבוע שעבר הזהיר הנשיא הרוסי, ולדימיר פוטין, כי סעיפים בהסכם הקשורים למוסקבה לא יושמו, ולכן רוסיה תשעה את השתתפותה כדי לדון מחדש ולחזור לעסקה לאחר העמידה בתנאים. רוסיה הסכימה שלוש פעמים במהלך השנה האחרונה להאריך את ההסכם, אך גם השעתה לזמן קצר את השתתפותה בסוף חודש אוקטובר האחרון, בתגובה למתקפת הכטב"מים שערכה אוקראינה בחצי האי קרים. פוטין הדגיש כי "אנחנו יכולים להשעות את ההשתתפות שלנו בעסקה, ואם כולם יוכיחו שכל ההבטחות שניתנו לנו מתקיימות, אז נצטרף מחדש לעסקה".

רוסיה גם התלוננה על כך שלמרות שנחתם ההסכם, בתיווך האו"ם וטורקיה, לא הגיעה מספיק תבואה למדינות העניות בעולם. האו"ם טען כי ההסכם הועיל בצורה דרמטית בכך שסייע בהורדת מחירי המזון ביותר מ-20% ברחבי העולם.

כאמור, ההודעה של הקרמלין הגיעה שעות ספורות לאחר שטענו ברוסיה כי "אוקראינה ביצעה מתקפת טרור על גשר חצי האי קרים". מתוך התמונות שהופצו ברשתות החברתיות, ניתן היה להבחין בנזק רב שנגרם לאחד הנתיבים המובילים לכיוון שטחה של רוסיה, כשמקביל הצבא האוקראיני טען כי מדובר בכלל בפרובוקציה של הצבא הרוסי. בשני הפיצוצים שאירעו בגשר, נהרגו זוג הורים, ובתם נפצעה באורח בינוני.