הפטור מוויזה לארה"ב מתקרב? סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה היום (רביעי) כי הפיילוט שאמור לאפשר מעבר חופשי של אמריקאים-פלסטינים בנתב"ג ובמעברים ליהודה ושומרון ובחזרה, יחל מחר. על פי הדיווח, משלחת של משרד החוץ האמריקאי אמורה לצפות בפיילוט, וכי הממצאים יוגשו לממשל ביידן לפני חודש ספטמבר. מקורות המעורים בפרטים מסרו כי הפיילוט יימשך כחודש.

בחודש מאי האחרון, גורם במשרד החוץ האמריקאי מסר לרשת אל-ערביה כי ישראל טרם עומדת בדרישות לקבלת פטור מוויזה למדינה. על פי הגורם, הסיבה העיקרית לכך היא סירובה של ישראל לאפשר מעבר חופשי לאמריקאים-פלסטינים. "הממשל בארה"ב פועל עם ישראל כדי למלא את הדרישות, כגון הרחבת הרשאות הדדיות לכל האזרחים האמריקאים, כולל פלסטינים-אמריקאים, לנסוע לישראל או דרך ישראל. זה כולל פלסטינים-אמריקאים במרשם האוכלוסין הפלסטיני", מסר הגורם במשרד החוץ.

בתוך כך, הפדרציות היהודיות של צפון אמריקה פנו במכתב למזכיר המדינה אנטוני בלינקן ולמזכיר המחלקה לביטחון פנים אלחנדרו מאיורקס, הקורא לכלול את ישראל בתוכנית הפטור מויזה, לפני שהחלון הצר של ישראל להיכנס לתוכנית השנה, ייסגר ב-30 בספטמבר. המכתב נחתם על ידי 121 פדרציות יהודיות ונציגי קהילות מקומיות.

"כבעלת ברית קריטית ושותפת סחר חזקה של ארצות הברית, כניסתה של ישראל לתוכנית תקדם קשרים תרבותיים, עסקיים וחינוכיים בין שתי מדינותינו", נכתב במכתב. המכתב גם מציין כי הכללת ישראל בתוכנית ויתור ויזה "תהיה חשובה לכמעט חצי מיליון ישראלים הנוסעים מדי שנה לארצות הברית".

 ''אנו מכירים בעובדה שעדיין ישנם כמה נושאים שצריכים לטפל בהם לפני שניתן יהיה לסגור סופית את השתתפותה של ישראל בתוכנית", נכתב במכתב. אנו מעודדים את כל הצדדים להמשיך במאמצים לנקוט בצעדים הדרושים להשלמת הפעולות הנדרשות  לפני המועד האחרון בספטמבר 2023"

תוכנית הפטור מויזה מאפשרת כיום לאזרחים של ארבעים מדינות משתתפות לנסוע לארצות הברית לשהייה קצרה של עד תשעים יום ללא ויזה, תוך שהיא מציעה לאזרחי ארה"ב טיפול ללא ויזה בעת ביקור במדינות המשתתפות הללו. הסדר הדדי זה הוכח כיעיל בחיזוק היחסים הבינלאומיים בין ארה"ב לשותפיה המשתתפות בהסכם.