מסקר שערך ארגון הרופאים עובדי המדינה עולה כי 74 אחוזים מהמשיבים תומכים בשביתה כוללת אם החקיקה המשפטית לא תיעצר ו-81 אחוזים מהמשיבים סברו שההסתדרות הרפואית צריכה לפעול ולהתנגד לשינוי החקיקה בנוסח הנוכחי. בסקר השתתפו 2,741 רופאים ורופאות מתוך 8,583 בעלי זכות הצבעה. יו״ר הארגון ד״ר זאב פלדמן הסביר כי "מדובר בסוגיות רגישות, טעונות וגורליות עבור יכולתנו לשמור על העצמאות המקצועית שלנו".

מחוץ למוזיאון ת"א: מאות מילואימניקים מוסרים מכתבי אי-התייצבות
על רקע מחאות אנשי המילואים: גלנט והלוי דנו בכשירות צה"ל

במכתבם, הדגישו החותמים ממטה "אחיות ואחים למאבק"  כי "התנהלות המשטר הופכת מוחשית ומאיימת מרגע לרגע, מזיקה לאופיו האתי של הסיעוד, הישגיו ורמתו. חוזק ידו של השלטון, תתבטא כאמור, בפגיעה בציבור המטופלים והמטפלים בכלל המגזרים. צו מצפוננו והאומץ המוסרי, שהם חלק מליבת הסיעוד, אינם מניחים שלנו להיכנע לתקנות ולחוקים שיאפשרו אבחנות גזעניות בין מטופלים ו/או פעולות רפואיות וסיעודיות הנוגעות למינם, דתם, השקפותיהם, לאומם, אומונותיהם וכיוצא באלה".

המחאה נגד הרפורמה המשפטית. ללא קרדיט (צילום :ללא קרדיט)

"כאחים ואחיות, אנו מחויבים לטפל באופן המיטבי בכל אדם ואדם ללא כל הבדל. תוצאת מהלכים אלה, עלולה גם היא, להוביל לחורבן מקצועי ובעיקר לפגיעה בחיי אדם. אנו מכירים בכוחנו ופועלנו במערכות הבריאות השונות, ולכן דוחים את אופייה הגזעני, הברוטלי והפוגעני של הממשלה, כלפי מטופלים ומטפלים", נכתב. 

עדיין לא ברור מה יהיה המהלך הבא, אך על פי ההערכות - ההסתדרות הרפואית צפויה להכריז בקרוב על שביתה כללית במערכת הבריאות, שתיערך בשבוע הבא. שביתות מסוג זה בדרך כלל לא מתקיימות ביום ראשון, כך שניתן להעריך כי השביתה תיערך כבר ביום שני או שלישי, זאת בסמוך או לאחר ההצבעה או על ביטול עילת הסבירות בקריאה שנייה ושלישית.

כזכור, שביתת מחאה בת שעתיים התקיימה היום  במערכת הבריאות, זאת כחלק ממאבק ממאבק ההסתדרות הרפואית נגד ביטול עילת הסבירות. השביתה הובילה לעיכוב ואף ביטול של תורים מסוימים, שכן מרפאות החוץ - ששבתו - נפתחו בשעה מאוחרת מהרגיל, כך שבדיקות של חולים נדחו.

"מדובר בהחלטות פוליטיות שיקחו את המקום הראשון ולא רפואיות מקצועיות"

ד"ר צבי פישל, יושב הראש היוצא של ארגון הפסיכיאטרים בישראל, אמר בשיחה עם מעריב: "בחצי השנה האחרונה, מאז תחילת ניסיונות החקיקה, אנחנו מעלים שוב ושוב אזהרות כדי להבהיר ששינוי האיזון המשטרי יזיק למטופלים, לרפואה כולה וגם לעוסקים בתחום. היום, ניסינו לצעוק בקול רם יותר ע"י שביתת המחאה, כדי שסופסוף אולי ישמעו, יסיקו ויקשיבו גם לקולות אחרים".

"עילת הסבירות לא נמצאת באוויר, היא גורמת לכל מחוקק או איש ציבור לחשוב לפני שהוא מחליט החלטות שהן שרירותיות או אפילו מושחתות. העילה הזאת מנעה החלטות כאלה עד עכשיו, וברגע שהיא תוסר - החלטות כאלה יהפכו לדבר יומיומי. בתחום הרפואה מדובר על מינויים לא נכונים, מדובר על רישוי לא מתאים למקצועות או מקומות שנותנים שירותי בריאות. מדובר בהחלטות פוליטיות שיקחו את המקום הראשון ולא רפואיות מקצועיות שיהיו במקום הראשון", הדגיש, "מההיבט הפסיכיאטרי - מדובר באמירה כי התהליך שאנחנו מובלים אליו הוא תהליך מסוכן שמפרק את העם ומזיק לו. בלי קשר אפילו לשאלה האם אתה בעד או נגד. הנפש של העם זקוקה לריפוי".

עוד ציין: "ברור שיש תמיכה רחבה בשביתה, רוב עצום של הרופאים מתנגד להפיכה". ד"ר פישל הדגיש: "שלא יחשבו שקל לנו לשבות, אבל אני חושב שאנחנו כרופאים, בנוסף להיותנו אזרחים, יש לנו את ההסתכלות הייחודית שלנו ואנחנו לא יכולים לשבת בצד ולהסתכל על אחרים נלחמים על מערכת הבריאות. למשל, כאיגוד מקצועי בהכשרה של הרופאים ושאר מקצועות הבריאות שאי אפשר להזניח אותם. אנשים ברפואה מבינים את זה".

"יש אנשים חשוכים, אז עשוי להתעורר מצב בו יוחלט למשל לאסור בואפן מוחלט פונדקאות בארץ, או הכרה במשפחות חד מיניות", סיכם, "אני לא אומר שנתניהו עצמו מתכוון לזה - אבל הוא עושה מה שיאפשר את זה, ואסור שזה יהיה", הוסיף.