בעוד המלחמה בין רוסיה לאוקראינה ממשיכה לשלוט בכותרות העולמיות, לקול היהודי היה לאחרונה את הכבוד לראיין משפטן מוערך מרפובליקת מולדובה, השכנה לשתי המדינות הלוחמות. סטניסלב פבלובשי, בן 68, הוא ממייסדי מפלגת "פלטפורמת הכבוד והאמת" במולדובה, הוא פעיל חברתי ופוליטי, ותמך בעקביות בהגנה על זכויות האדם ובדבקותה של מולדובה בשלטון החוֹק.
בין השנים 1980 ל-1985, פבלובשי היה חוקר בכיר במשרד התובע המחוזי של קריולני. בשנים 1985-2001 עבד כחוקר בכיר במחלקה למקרים חריגים, והתמנה לסגן ראש מחלקת החקירות למקרים חריגים. לאחר מכן, כיהן בתפקיד סגן ראש הפרקליטות הפלילית של משרד התובע הכללי. משנת 1996 עד שנת 2001 היה פבלובסקי חבר בקבוצה הרב תחומית נגד שחיתות שהוקמה על ידי מועצת אירופה, שם השתתף בניסוח אמנות אזרחיות ופליליות נגד שחיתות.
במשך רוב העשור הראשון של המאה ה-21, כיהן פבלובשי כשופט בבית הדין האירופי לזכויות אדם. בשנת 2019 פבלובשי התפטר מתפקידו כסגן יו"ר מפלגת "פלטפורמת הכבוד והאמת", והודיע על פרישתו מהפוליטיקה.
פבלובשי היה נדיב מספיק כדי לחלוק את זמנו עם הקול היהודי לראיון זה, שנערך לפני השתתפותו בוועידה בפריז.
"אנשים מעדיפים לעזוב את מולדתם למדינות משגשגות אחרות במרדף אחר חיים טובים יותר. כתוצאה מכך, הגענו למצב שמספר הגמלאים משתווה למספר המועסקים. כל זה יוצר עומס מופרז על הממשלה, שבמקום להשקיע בכלכלה הלאומית ולפתח את המגזר הריאלי שלה, מעדיפה לחיות על מענקים והלוואות, המוצעים בנדיבות על ידי מדינות אחרות ומוסדות בינלאומיים. בעיית חוסר הכשירות המקצועית של הממשל נידונה בהרחבה בחברה המולדובית.
"בהיותי עורך דין המתמחה בהגנה על זכויות אדם, הגשתי מספר בקשות לבית הדין האירופי לזכויות אדם. כאשר התמניתי לתפקיד שר המשפטים זיהיתי כי חלק מבקשות, שהוגשו על ידי, הועברו לממשלת מולדובה, כמה מהן בשלב אכיפת פסק דין שניתן על ידי בית המשפט. כשר המשפטים נאלצתי להתמודד עם הבקשות שהוגשו נגד הרפובליקה של מולדובה, ועם פסקי הדין שניתנו על ידי בית הדין האירופי לזכויות אדם, לרבות המקרים שבהם ייצגתי את לקוחותיי כעורך דינם.
"אני חשבתי, ועדיין חושב, שזה היה נוגד את העקרונות הבסיסיים של האתיקה המקצועית. וזו הסיבה שהחלטתי לפרוש. אני בטוח שזה היה הצעד הנכון היחיד. כמובן, הייתה אפשרות נוספת - להשאיר את הלקוחות שלי ללא תמיכתי, אבל זה אומר לבגוד באלה שהפקידו בי את אמונתם. זה לא היה מקובל עלי".
מערכת המשפט במולדובה זכתה שנים רבות לביקורת קשה על שחיתות ומעורבות פוליטית. ביקורת שנשמעה גם על ידי מחלקת המדינה האמריקאית ומועצת אירופה - מהן הבעיות העיקריות של מערכת המשפט במולדובה?
"במשך 43 שנות פעילותי המקצועית כמומחה בתחום המשפט, כיהנתי בתפקידים שונים, שעוזרים לי כיום להבין טוב יותר את המתרחש בגזרת המשפטית במולדובה. הייתי חוקר פלילי בפרקליטות מחוז, ולאחר מכן מוניתי לחוקר מקרים חריגים ולחוקר בכיר למקרים חריגים. משנת 1996 הייתי סגן ראש מחלקת חקירות במקרים חריגים וסגן ראש מנהל התביעות הפליליות של משרד התובע הכללי של מולדובה. משנת 2001 עד שנת 2008 הייתי שופט בבית הדין האירופי לזכויות אדם. משנת 2008 אני פועל כעורך דין המתמחה בהגנה על זכויות אדם. במקביל, בשנים 1996 עד 2001 פעלתי כחבר בקבוצה הרב תחומית לשחיתות, שהוקמה על ידי מועצת אירופה. כל הפעילויות הללו מאפשרות לי לשפוט באופן מקצועי את כל הליקויים והפערים הקיימים במערכת המשפט המולדובה, לרבות שחיתות.
"אם נחזור לשאלתך, יש דוחות אמינים רבים, שהוכנו על ידי ארגונים לא ממשלתיים שונים וארגונים בינלאומיים, הטוענים לרמות גבוהות ביותר של שחיתות שיפוטית במולדובה, כמו גם התערבות בלתי חוקית בפעילות שיפוטית, כולל התערבות פוליטית. זו לא תהיה טעות גדולה לומר שכל הכוחות הפוליטיים, ששלטו במולדובה בצורה כזו או אחרת, נהגו להשתמש באכיפת החוק, בתביעה ובמערכת המשפט ככלי יעיל מאוד במאבקם הפוליטי. כמובן שהם לא עשו זאת בגלוי, אלא בצורה חשאית, ולהוכיח את כל הטענות הללו ללא חקירה מיוחדת זה פשוט בלתי אפשרי.
"בשנת 2019, כאשר גורמים שהיו בעד האיחוד האירופי לקחו את הכוח במדינה, היינו עדים להבטחות רבות לביצוע חקירות כאלה כדי להעניש את אלה שהפרו את החוק. למרבה הצער, הבטחות אלו נותרו רק ברמת המילים. לפיכך, החוק לא מילא את תפקידו המניעתי, והפיתוי להמשיך ולהשתמש באכיפת החוק, התביעה והמשפט ככלי במאבק פוליטי עדיין קיים.
"חוסר התפקוד של מערכת המשפט במולדובה, בשילוב עם עיוות דין והיעדר מערכת בלמים ואיזונים יעילה, יצרו אדמה פורייה לשחיתות. כמובן, לא יהיה זה הוגן לומר שהרשויות במולדובה אינן מבינות את חומרת הבעיות או שאינן רוצות לפרק את השחיתות. במהלך השנים האחרונות הם ניסו לשפר את המצב, אך למרבה הצער ללא תוצאות הגיוניות. בדוח שהפיק ה-GRECO - מנגנון מיוחד נגד שחיתות שהוקם על ידי מועצת אירופה, מוזכר כי הרפובליקה של מולדובה יישמה באופן משביע רצון, או טיפלה באופן משביע רצון, רק ב-6 מתוך 18 ההמלצות.
"ה-GRECO הגיע למסקנה כי הרמה הנמוכה הנוכחית של ציות להמלצות נותרה 'בלתי מספקת מבחינה עולמית'. הסיבה לכישלון הממשלה יכולה להיות מוסברת בחוסר ידע וניסיון בתחום ספציפי כמו מאבק בשחיתות. כמו כן, לא ניתן לשלול כי הכוחות הפוליטיים השולטים החליטו פשוט לעמוד בראש אותן תכניות מושחתות שונות שיצר המשטר הקודם. כמובן, סברה זו יכולה להיות רק ספקולציה. הזמן יראה עד כמה שלטונות מולדובה היו כנים כשהם הכריזו על תכניותיהם וכוונותיהם נגד שחיתות".
אחרת, אותם פקידים בכירים שולחים מסר שגוי לחברה ויוצרים מראה רע מאוד, המבטא אימפוטנציה מקצועית של התובעים והשופטים במולדובה, שאינם מסוגלים לבצע את עבודתם ללא אינדיקציות מצד הנשיא או ראש הממשלה. שר או אישים פוליטיים אחרים. אז, אני מניח, שיהיה נכון יותר אם מנהיגים פוליטיים במולדובה יפגינו יותר שיקול דעת כשהם מדברים או פועלים בתוקף תפקידם הרשמי".
לרוע המזל, רשויות המשפט במולדובה העדיפו לנקוט בגישה אחרת. בהיותי דמוקרט נלהב, אני מסתכל בספקנות רבה על כל סוגי האיסורים וההגבלות על פעילות פוליטית, וחושב שלא ניתן ליישם אותם, אלא באופן חריג. שימוש מופרז על ידי המדינה בהגבלות שונות על מימוש זכויות פוליטיות יגרום לכך שלאותה מדינה יהיו בעיות רציניות עם הדמוקרטיה".
"כתוצאה מכך, הרייטינג של מר שור ושל המפלגה הפוליטית בראשותו גדל בהתמדה. למעשה, המפלגה הפוליטית בראשות שור תפסה את השורה השנייה ברשימת המפלגות הפוליטיות במולדובה. מצב זה עורר רוגז בקרב פוליטיקאים אחרים ונכבדי דרג. הם החלו לתפוס את שור כאויב שלהם, המאיים על רווחתם הפוליטית. כל כוחם של מוסדות המדינה הופנה נגדו ונגד מפלגת "שור", בראשותו. בעיני החברה, הן מר שור והן מפלגתו הוצגו כאויבי הציבור.
"הכל נעשה כדי להרוס אותו ואת המפלגה שלו. ועכשיו אנחנו רואים שמר שור עזב את מולדובה והמפלגה נאסרה. אני לא יודע אם שור ביצע או לא ביצע פשע כלשהו, כי מעולם לא הייתה לי הזדמנות ללמוד את התיק הפלילי שלו, אבל אני בטוח שלא ניתן ולא תיאסר מפלגה פוליטית בגלל פעילותו הפרטנית של אחד של חבריה. מפלגה היא מנגנון חי המורכב מעשרות אלפי חברים שמעולם לא היו מעורבים בפעילות עבריינית כלשהי ולפי הגדרתם אינם יכולים לשאת באחריות לפעילויות עליהן לא ידעו. בקיצור, לא יהיה זה פסול לומר שמר שור הוא בן ערובה להצלחתה והצלחת מפלגתו.
"יחד עם זאת, ראוי להזכיר, שמקורות כספו של מר שור עוררו ויכוחים בחברה במולדובה. יש דעות שטוענות כי הכסף שלו מגיע מתכניות הונאה שונות. הרשויות במולדובה חקרו טענות פליליות נגד מר שור, אך למיטב ידיעתי לא כל הגרסאות נבדקו. למשל, עורכי הדין של מר שור ביקשו חוות דעת של מומחה לחשבונאות פיננסית על מנת לקבוע אם שור גרם נזק כלשהו ממעשיו. למרבה הצער, בדיקה כזו לא נעשתה, וכעת נושא הנזק לא התברר. ויש עוד ספקות כאלה במקרה של שור, שעדיין לא מתבררים.
"יותר מדי פקידי ציבור הפכו אותו לפושע בעיני החברה שלנו, תוך הפרת עיקרון חזקת החפות, יותר מדי מה שנקרא 'מומחים' הביעו את דעתם בנוגע לאשמתו, אי אפשר לומר שהשופטים בעניינו פעלו באופן עצמאי. שופטים חיים בינינו והם יכולים להיות מושפעים גם מתוכניות טלוויזיה ותוכניות אירוח שונות. ואם אנשים במשך שנים חוזרים על כך שמישהו פושע, מישהו פושע, מישהו פושע, שופטים, לא מרצונם, מתחילים להאמין בזה. זו הסיבה שבארה"ב, למשל, אסור על מושבעים לצפות בטלוויזיה בזמן שהם ממלאים את תפקידם. זה לא המקרה במולדובה".
"אם תסתכל על הסטטיסטיקה של בית הדין האירופי לזכויות אדם, תראה שהפרות של סעיף 3 של אמנת זכויות האדם הן אחד מסוגי ההפרות הנפוצים ביותר שמצא בית המשפט בתיקים נגד מולדובה. נתונים סטטיסטיים אלה נגישים בדרך כלל וניתן לראות אותם בכתובת "echr.coe.int". אני לא רוצה להתערב בסמכויות הריבוניות של הרשות הישראלית להחליט על אמונת אזרחיה, אבל אני בטוח שהם ינהגו בהגינות ועל פי עקרונות שלטון החוק.
הייתי אומר שמה שנקרא רפורמות היו 'רפורמות למען רפורמות', ולא לשיפור מצבים קשים למדי. למרבה הצער, הנהנים מכל הפסבדו-רפורמות הללו הפכו לאלה שעבדו במערכת, בעוד שהמרוויח מהם היה צריך להיות תושבי מולדובה. זה לא היה המצב. אני יכול לייעץ לרשויות מולדובה לשקול מחדש את גישתם. הם לא צריכים להתייחס לאלה שיש להם דעות ודעות אחרות כאל אויביהם, והם צריכים ללמוד כיצד להשתמש בפוטנציאל האינטלקטואלי וההון האנושי הקיימים ברפובליקה של מולדובה. אין דרך אחרת להתקדם".