וויליאם ברנס, ראש ה-CIA, טען היום (שישי) שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין מנסה למשוך זמן עד שיבין כיצד עליו לנקום ביבגני פריגוז'ין, ראש קבוצת שכירי החרב כוח וגנר שהוביל מרד ברוסיה לפני חודש.

האוקראינים מאסו בזלנסקי? סקר חדש חושף את תמונת המצב
לאחר שארה"ב אישרה לשלוח לאוקראינה פצצות מצרר, הגיע התגובה הרוסית

"המרד חשף נקודות תורפה משמעותיות במערכת הכוח שבנה פוטין", אמר ברנס. עוד הוסיף, שלקבוצת השכירים המדוברת עדיין יש ערך להנהגה של רוסיה במקומות כמו אפריקה, לוב וסוריה, ולכן סביר להניח שפוטין ינסה להפריד את הקבוצה מהמנהיג שלה.

"מה שאנחנו רואים הוא ריקוד מאוד מסובך. פוטין הוא מישהו שבדרך כלל חושב שנקמה היא מנה שהכי טוב להגיש קר. מניסיוני, פוטין הוא השליח האולטימטיבי של עין תחת עין, אז אופתע מאוד אם פריגוז'ין יתחמק מעונשים נוספים", ציין.

כוח ואגנר פורץ את המכשולים הרוסים בדרך למוסקבה (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

מוקדם יותר החודש, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הציע שיש סיכון שפריגוז'ין יורעל. "אם הייתי הוא הייתי נזהר במה שאכלתי. הייתי פוקח עין על התפריט שלי", צייץ הנשיא. ראש ה-CIA הדהד בשורה זו ואמר: "אם הייתי פריגוז'ין, לא הייתי מפטר את טועם האוכל שלי".

לסוכנות הביון היה ידע מתקדם על המרד, אמר ברנס, ואישר דיווחים קודמים. גם לגנרל בכיר בצבא הרוסי, סרגיי סורוביקין, שדווח כי ידע מראש על מרד וגנר, אין כרגע "חופש תנועה", הוסיף ראש ה-CIA. פריגוז'ין מכונה לעתים קרובות "השף של פוטין", שכן הוא הגיע לראשונה לאחר שסיפק שירותי קייטרינג לפוטין ולצבא לפני שהקים את כוח וגנר.

המרד עורר לתחייה שאלות עמוקות יותר בקרב ההנהגה הרוסית על שיקול דעתו של פוטין, שהיו קיימות מאז החלטתו לפתוח בפלישה בקנה מידה מלא לאוקראינה בפברואר 2022. "אם אוקראינה תעשה התקדמות נוספת בשדה הקרב, הדבר עלול להוביל לכך שדעת הקהל הרוסית תבחן בחיוב את הביקורת של פריגוז'ין על המלחמה", אמר ברנס בסיום דבריו.