כחודש לאחר המרד שהכריז מפקד כוח ואגנר, יבגני פריגוז'ין, על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הוושינגטון פוסט פרסם היום (שלישי) הצצה להלך הרוח במסדרונות הקרמלין באותן שעות גורליות. 

השקט שלפני הסערה? האמריקאים מתריעים: "פוטין עדיין עלול לנקום בפריגוז'ין"
פוטין תוקף בחריפות: "נזכיר לפולין את המתנה שקיבלו מסטאלין"

העיתון פרסם הערכות מודיעיניות ממספר גופי ביון אירופאים, לפיהן גופי הביטחון של פוטין התריעו בפניו על האפשרות למרד מצידו של פריגוז'ין כיומיים עד שלושה ימים לפני שהתרחש. "היה לו זמן לסכל את המרד ולעצור את המארגנים", אמר גורם ביטחוני בכיר באירופה. "אבל בזמן אמת היה שיתוק בכל רמות הממשל. שרר בקרמלין כאוס ובלבול, ובמשך שעות אף אחד לא ידע איך לפעול. לאורך רוב היום פוטין נראה מנותק ולא הוריד כל הנחיות".

בשבוע שעבר מסר ראש ה-CIA, וויליאם בארנס, כי במהלך רוב שעות המרד היה ניתוק בין מקבלי ההחלטות לצבא הרוסי. לטענת הפוסט, פוטין חשש להיכנס לעימות חזיתי עם פריגוז'ין, שפיתח בעשור האחרון קשרים חזקים עם חברי מועצת הביטחון הרוסית. 

ימים לאחר ההכרזה וסיום המרד, פרסם פריגוז'ין הקלטה בת 11 דקות, בה הסביר את סיבות הכוח ליציאה למרד הצבאי, ומה קרה במהלכו. במהלך הודעתו, ציין כי הטענות שהסכים לחתום על החוזה עם משרד ההגנה הרוסי, שהוביל לבלימת המרד, אינן מהימנות. 

הוא הסביר כי "מטרת המצעד הייתה למנוע את השמדת קבוצת ואגנר. אנו מצטערים שנאלצנו לפגוע באזרחים הרוסים. רצינו לתת דין וחשבון לאלו שעשו טעויות במהלך המבצע הצבאי המיוחד באוקראינה. לא עשינו 'מצעד צדק' כדי להפיל את ההנהגה של רוסיה, עם זאת, זה הראה בעיות ביטחוניות חמורות במדינה", הוסיף.

"כשיחידת התקיפה הראשונה התקרבה למוסקבה, התברר שהרבה דם יישפך, אז הרגשנו ש"ההדגמה של מה שרצינו לעשות מספיקה", סיפר. "בין לוחמי כוח ואגנר היו מספר פצועים ושני הרוגים. ההרוגים היו אנשי משרד ההגנה הרוסי שהצטרפו לואגנר. איש לא נאלץ 'לצעוד'", ציין.