למרות מערכת היחסים המתוחה שהתקיימה בין משרד ההגנה הרוסי לקבוצת שכירי החרב "כוח וגנר", ברוסיה מתכננים כעת להגדיל את מספר החברות הצבאיות הפועלות במדינה. הפרלמנט הרוסי אישר אמש חקיקה חדשה, שבה יוכלו ראשי מחוזות ברחבי המדינה להקים חברות צבאיות. על פי הדיווח במגזין "ניוזוויק", שכירי החרב ימומנו מתקציבים פדרליים, כשלטענת הרוסים "הצעד יחזק את ההגנה והשמירה על הסדר הציבורי, וכן את ביטחון הלאומי בזמן חירום ובזמן מלחמה".

החוק החדש מגיע כחודש לאחר הפלישה של שכירי "כוח וגנר" לרוסיה, במסגרת המרד הצבאי של יבגני פריגוז'ין. לאורך המלחמה, שכירי החרב לחמו לצד הצבא הרוסי, בעיקר בסמוך לעיר באחמוט, שם אירעו קרבות עזים נגד הצבא האוקראיני. במקביל, פריגוז'ין, שהיה בעבר מקורב לנשיא הרוסי, ניצל את מעמדו בתור מייסד הכוח, כדי להגדיל על עוצמתו הפוליטית ברוסיה, עד כדי כך שהיו דיווחים כי הוא מאיים על שלטונו של פוטין.

ראש כוח וגנר יבגני פריגוז'ין טוען כי הושגה שליטה מלאה בבאחמוט  (צילום: רויטרס)
ראש כוח וגנר יבגני פריגוז'ין טוען כי הושגה שליטה מלאה בבאחמוט (צילום: רויטרס)

בינתיים, שכירי החרב של וגנר עזבו את רוסיה, כשעל פי הדיווחים רובם הגיע לבלארוס. הפוליטיקאית סבטלנה טיכאנובסקאיה טענה כי יש כעת על אדמת בלארוס בין 3,000 ל-4,000 לוחמי וגנר, כשהסבירות היא כי בעתיד הקרוב יגיעו אלפים נוספים. בתוך כך, על פי החקיקה החדשה ברוסיה, החברות הצבאיות החדשות יידרשו לסייע למשרד הפנים הרוסי, לשירות הביטחון הפדרלי (FSB) ולמשרד ההגנה בשמירה על הגבול, ובמאבק נגד ניסיונות זרים לפגוע בביטחונה של רוסיה. החוק מגיע כחלק מהתכנון של מוסקבה להרחיב את גיל הגיוס החל מה-1 בינואר 2024.

מוקדם יותר החודש, דיווח ה"וול סטריט ג'ורנל" כי נשיא רוסיה החל במבצע מורכב להשתלטות על כל הנכסים הכלכליים של כוח וגנר. על פי הדיווח, סוכנים ב-FSB פעלו למציאת ראיות נגד יבגני פריגוז'ין, וכי קבלנים צבאיים חדשים הנתמכים על ידי הקרמלין, פועלים כדי להגדיל את הגיוסים. כמו כן, בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי קבוצת האחזקות של יבגני פריגוז'ין תיסגר, כך אמר לרויטרס אחד מעובדי הקבוצה.