בכירים בפנטגון מעריכים כי החל השלב העיקרי במתקפת הנגד של אוקראינה, כך דווח הלילה (חמישי) ב"ניו יורק טיימס". על פי הדיווח, אותם בכירים מעריכים כי קייב מכניסה למערכה אלפי חיילים עתודה, רבים מהם אומנו על ידי צבאות במערב. בכיר בממשל האוקראיני טענו כי הכוחות ינסו להתקדם דרומה, לעבר העיר טוקמק ובהמשך ינסו גם להגיע למליטופול. 

רוסיה: "מל"טים אוקראינים תקפו מחסן תחמושת בחצי האי קרים"
ביממה אחת בלבד: הנזקים העצומים שנגרמו לצבא הרוסי

עוד נטען כי המטרה היא לנתק את הגשר היבשתי בין אוקראינה לחצי האי קרים, או לפחות להצליח ולכסות ארטילרית את חצי האי. על פי אותו בכיר, המבצע עשוי להימשך עד שלושה שבועות. "זה המבחן הגדול", אמר אחד הבכירים. בנאום היומי שלו לאומה, אמר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי: "הבחורים השיגו היום תוצאות טובות מאוד. פרטים בהמשך".

פיצוץ בגשר קרים, רויטרס

במשך יותר משבעה שבועות, החיילים אוקראינים לחמו לאורך שלוש חזיתות עיקריות על פני כמה מאות קילומטרים במזרח ובדרום מזרח המדינה. עם זאת, ההתקדמות מתמקדת בפינוי נתיבים דרך שדות המוקשים הרוסיים הצפופים וביצורים אחרים. מטחי הארטילריה האוקראינית תוקפים בהתמדה את הארטילריה הרוסית, מחסני התחמושת ועמדות הפיקוד באזורים מאחורי קווי החזית.

"הרוסים מתוחים", אמר גורם מערבי, "הם עדיין חווים בעיות עם לוגיסטיקה, אספקה, כוח אדם ונשק. הם מרגישים את הלחץ". החזית בזפוריז'יה היא אחד משלושה הצירים של מתקפת הנגד של אוקראינה. אחת המטרות הצבאיות האוקראיניות היא להגיע לים אזוב ולתקוע טריז בין השטחים הכבושים הרוסים בדרום ובמזרח אוקראינה.

כוחות צבא רוסיה באוקראינה (צילום: רויטרס)
כוחות צבא רוסיה באוקראינה (צילום: רויטרס)

אולם, הכוחות הרוסים בנו קו הגנה מרובד מוקשים, מלכודות טנקים ועמדות מבוצרות שנמתחות לאורך קו החזית ועומקם לפחות 20 מיילים. עוצמת עוצמת האש של רוסיה אילצה את האוקראינים להתאים את הטקטיקה שלהם, אך גורמים אוקראינים אומרים שהם עדיין מתקדמים ובמקומות מסוימים הצליחו לפרוץ את הקו הראשון של ההגנה הרוסית.