הבכיר לשעבר בשירות הביון החשאי הבריטי, כריסטופר סטיל, העריך בריאיון ל-"סקיי ניוז" כי המערב צריך "להתכונן לסוף עידן פוטין". לדבריו, ישנם כמה תרחישים פוטנציאליים שעלולים לסיים את שלטונו. 

איך ניתן להסביר את ההתנהלות של פוטין? פסיכיאטר בכיר מנסה לספק תשובה
דיווח דרמטי מאחורי המרד: “היה שיתוק במוסקבה, פוטין פחד להתעמת עם פריגוז'ין"

הראשון, השמועות על מצבו הבריאותי של פוטין. לדברי סטיל, "מקורות אמינים מאוד אומרים לנו שהוא חולה, מה שמעלה את הסיכוי שהוא עלול למות בפתאומיות. ייתכן גם שהוא עלול להירצח, אולי על ידי גורמים פנימיים או על ידי גורמים מחוץ למדינה. זה יהיה התרחיש הגרוע ביותר עבור המערב". עוד טען כי במקרה כזה, ראש שירות הביטחון הפדרלי הרוסי, אלכסנדר בורטניקוב, הוא המועמד המוביל לקחת את מושכות השלטון. 

תרחיש נוסף הוא הפלת פוטין בעקבות כישלון במלחמה באוקראינה. "פוטין האמין בניצחון מהיר כאשר הוא פלש לאוקראינה, המציאות שונה מאוד. השאיפות להשתלט על המדינה כולה היו לא מבוססות והלחימה נמשכת למרות מקרי מוות רבים וכוחות מדוכאים", אמר. עוד הוסיף כי ההתקדמות האיטית של מתקפת הנגד של אוקראינה אולי נתנה לפוטין קצת "מרחב נשימה", אבל אי-השקט בגלל הלחימה ההשפעה המתהדקת של הסנקציות על הכלכלה הרוסית והעשירים והחזקים עשויים להתברר כמכריעים.

סטיל מאמין שזהו התרחיש הסביר ביותר. לדבריו, מושל מחוז טולה אלכסי דיומין, האוליגרך איגור סצ'ין וראש ממשלת רוסיה לשעבר ויקטור זובקוב הם המועמדים במקרה שכזה. בעוד שנרטיב כזה יכול לזרז את סיום המלחמה, סטיל אומר שתוצאה אחרת עשויה להביא לשליטה של ​​לאומנים בשירותי הביטחון שאיבדו אמון בפוטין אך רוצים להמשיך בלחימה.

ויקטור זובקוב (צילום: REUTERS/B Mathur)
ויקטור זובקוב (צילום: REUTERS/B Mathur)

 תרחיש שלישי לדברי סטיל הוא פרישה של פוטין אחרי יותר מ-20 שנה בשלטון. "הבחירות נותנות לו אפשרות יציאה פוטנציאלית. פוטין יכול לבחור לתמוך ביורש כמו דמיטרי פטרושב, בנו של מזכיר מועצת הביטחון הרוסית".

איש ה-MI6 לשעבר אומר שאחד מהדמויות הללו כמנהיג פירושו "ללא שינוי במלחמה באוקראינה, אבל לפחות המערב יעמוד מול מנהיג רוסי שלא הוכיח שהוא לא אמין, שקרן, ושלא הוגש כתב אישום נגדו על פשעי מלחמה". עוד טען כי כחלק מהסכם, פוטין עשוי לבקש גם חסינות לו ולמשפחתו - בדומה לעסקה שנכרתה עם הנשיא לשעבר בוריס ילצין ב-1999. 

תרחיש רביעי הוא הפיכה צבאית. סטיל אומר שקצינים בכירים בצבא הרוסי עשוי להפנות עורף לפוטין בעקבות הלחימה באוקראינה. לדבריו, המשמעות היא "ללא שינוי במלחמה או במדיניות החוץ הרוסית", אך היא עשויה לגרום למשטר מעבר בראשות מפקד כוחות האוויר והחלל של רוסיה, גנרל סרגיי סורוביקין, לדוגמא. 

סרגיי סורוביקין, ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Alexei Druzhinin/Kremlin via REUTERS)
סרגיי סורוביקין, ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Alexei Druzhinin/Kremlin via REUTERS)

על אף שתרחיש כזה קיים, סטיל מדרג אותו הזה כ"מאוד לא סביר". עוד ציין כי "יש אי שקט אמיתי בקרב אנשי מפתח בהנהגה כעת,  גנרלים מתחו ביקורת גלויה על פוטין והקרמלין, דבר שלא נשמע כמותו". 

 תרחיש חמישי לדעת איש הביון הבריטי לשעבר הוא התקוממות עממית על ידי דמות לאומנית כמו יבגני פריגוז'ין או פעולה דמוקרטית של תומכיו של מנהיג האופוזיציה הרוסי הכלוא אלכסיי נבלני. סטיל אומר שזה יהיה "מאוד לא צפוי ואולי עקוב מדם בטווח הקצר".