ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמאעיל הנייה, אמר היום (ראשון) בפגישת הפלגים הפלסטינים במצרים כי "אנו עומדים בפני שלב חריג במאבק עם האויב, המחייב אותנו לפעול בצעדים יוצאי דופן בהתמודדות עם ישראל". לדבריו, "ממשלת ישראל רוצה להשיג את התכנית לפתרון הסכסוך באמצעות מתקפות טרור על העם הפלסטיני ולנהל נגדו מלחמת דת. תהליך השלום הגיע לדרך ללא מוצא, וישראל נהנתה מכך במהלך 30 השנים האחרונות, והפכה את האדמות שלנו לגטאות והתנחלויות ברוב אדמות הגדה".

הנייה התייחס למטרתה של הפגישה, שנועדה כדי לדון במאמצי הפיוס בין הפלגים השונים, ואמר כי "יש חלון הזדמנויות שיש להשקיע בו, במיוחד כשישראל סובלת מפילוג פנימי חסר תקדים, מיחסים בינלאומיים מתוחים ומההתנגדות ההולכת ומסלימה". לדבריו, "יש צורך לאמץ תכנית לאומית אפקטיבית שתענה על האתגרים שמציבה ממשלת ישראל הנוכחית בפני העם הפלסטיני".

הנייה גם קרא "לאמץ את האופציה של ההתנגדות המקיפה, חיזוק המאבק בישראל ובמתנחלים בגדה המערבית ובירושלים, והסרת כל המכשולים וכל ההתחייבויות הסותרות את זכותו של העם הפלסטיני להתנגד לכיבוש". כמו כן, ציין ש"יש הכרח בבנייה מחודשת ופיתוחו של ארגון אש"ף, הקמת מועצה לאומית חדשה שתכלול את כלל הפלגים והקמת מוסדות פלסטינים בגדה המערבית וברצועת עזה על בסיס בחירות לנשיאות ולפרלמנט".

הפגישה המתקיימת במצרים, ביוזמתו של אבו מאזן, נועדה כאמור כדי לדון במאמצי הפיוס בין הפלגים השונים. זאת, לאחר ששני הארגונים הגדולים, חמאס ופת"ח מפוצלים מאז שנת 2007, כשברקע ניסיונות הפיוס הרבים שנכשלו עד כה. סוכנות הידיעות הפלסטינית הרשמית "וופא" ציינה כי הפסגה נועדה "לדון בדרכים להשבת האחדות הלאומית וסיום הפילוג". עבור חמאס, ההצטרפות לפסגה היא הזדמנות להראות לתושבים בעזה שהתנועה עושה מאמץ "לאחות את הקרע", גם אם הפסגה לא תביא לתוצאות. הרשות הפלסטינית מצדה, שואפת לנצל את הפסגה על מנת להציג תדמית של "שליטה", הן לאזרחים הפלסטינים והן לקהילה הבינלאומית. 

מחמוד עבאס (אבו מאזן) (צילום: Jade Gao/Pool via REUTERS)
מחמוד עבאס (אבו מאזן) (צילום: Jade Gao/Pool via REUTERS)

מי שהחרים את הפסגה הוא ארגון "הג'יהאד האסלאמי". בכיר הארגון, חאלד אל-בטש, טען כי סיבת החרם נבעה מכך שהרשות הפלסטינית ממשיכה לבצע מעצרים פוליטיים נגד פעילי הארגון ברחבי יהודה ושומרון. עם זאת, הדגיש כי הארגון יכבד את תוצאות הפסגה, "כל עוד לא תשפיע על החזון הלאומי והסכסוך עם האויב הציוני". לדבריו, "יש להסכים על אסטרטגיה לאומית כוללת נגד פרויקט הסיפוח היהודי". כמו כן, הבהיר: "כלי הנשק והלוחמים הפרוסים בגדה המערבית הכבושה נועדו כדי לשחרר את השטחים הכבושים ולא להפיל את הרשות או לערער את ריבונותה. אנו נלחמים בכיבוש הישראלי למען שחרור השטחים בלבד, ואין לארגון מטרה פוליטית אחרת".