המפלגה הרפובליקנית מתכוננת לבחירות 2024: נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ מוביל ב-37% על יריבו העיקרי, מושל פלורידה, רון דה-סנטיס, כך עולה מסקר שנערך היום (שני) על ידי ה"ניו יורק טיימס". על פי הסקר החדש, 54% ממצביעי המפלגה הרפובליקנית השיבו כי יצביעו לטראמפ, 17% השיבו שיצביעו לדה-סנטיס, והרחק מאחור שאר המתמודדים כמו מייק פנס, ניקי היילי וטים סקוט שלא חצו את רף ה-3%.

על פי הסקר, טראמפ מחזיק ביתרון משמעותי בכל קבוצות הגיל והמגזרים, והוא מוביל בפער על דה-סנטיס בקרב הגילים הצעירים, מצביעים שמרנים ומתונים, וגם בקרב מצביעים החיים בערים הגדולות ובאזורים הכפריים. דה סנטיס יכול להיות מאוכזב מהתוצאות, כשעל פי הנתונים, זכה ל-9% תמיכה בלבד בקרב בני 65 ומעלה, ו-13% מאלו שאין להם כל השלכה אקדמית. בקרב השמרנים, 65% השיבו כי תומכים בטראמפ, לעומת 15% בלבד התומכים בדה סנטיס.

רון דה סנטיס (צילום: REUTERS/Scott Morgan)
רון דה סנטיס (צילום: REUTERS/Scott Morgan)

במקביל, עוד עולה מנתוני הסקר, כי בקרב בעלי ההשכלה האקדמית, הפער בין טראמפ ודה סנטיס מצטמצם, וגם בקרב המצביעים המרוויחים מעל למאה אלף דולר בשנה. הסקר הנוכחי מתקיים כמה חודשים בלבד לפני הפריימריז הראשון במפלגה הרפובליקנית. טראמפ יגיע לשם לאחר תקופה ארוכה שבה נדד בין בתי המשפט וחדרי החקירות. עם זאת, נראה כי הדבר אינו משפיע על התמיכה בו, כשהוא ממשיך להוביל בבטחה על שאר המתמודדים במפלגתו.

הסקר גם בדק - מי מתאים יותר להיקרא "מנהיג חזק". 65% מהמשתתפים השיבו כי טראמפ, לעומת 22% בלבד שאמרו כי התיאור מתאים יותר למושל פלורידה. כמו כן, המשתתפים נשאלו מי יהיה מסוגל לנצח את הנשיא המכהן, ג'ו ביידן, בבחירות הקרובות. 58% מהמשתתפים השיבו כי טראמפ הוא זה שבכוחו לנצח את הנשיא הדמוקרטי, לעומת 28% בלבד שהאמינו כי דה סנטיס יעשה זאת. עם זאת, דה סנטיס הקדים את טראמפ בשאלה מי "חביב יותר ומוסרי יותר".

בסוף השבוע האחרון, נאם טראמפ באירוע התרמה של המפלגה הרפובליקנית במדינת איווה והצהיר כי הוא המועמד הרפובליקני היחיד שיכול לנצח בבחירות. עוד במהלך דבריו, המשיך להדגיש טראמפ כי לא יסיר את מועמדותו לנשיאות, על אף האישומים שעומדים נגדו. באירוע של המפלגה השתתפו מעל ל-1,200 אנשים, חלקם בכירים במפלגה ובעלי השפעה רבה על זהות המועמד שיבחר לבסוף.