סקר של המכון לחקר מדיניות יהודית, ה-JPR, חושף נתונים יוצאי דופן על מידת שביעות רצונם של יהודי בריטניה מהמצב בישראל: 79% מהנשאלים מסתייגים מראש הממשלה בנימין נתניהו. הנתונים הלא מחמיאים מגיעים על רקע חשש גובר בקרב יהדות התפוצות בנוגע לעתידה של ישראל ומנהיגיה המרכזיים. 

קרע עם יהדות התפוצות? "הממשלה הצבועה בזה לקהילת יהודי ארה"ב"

שדולה חדשה הושקה בכנסת: שדולת העם היהודי - ומי חברים בה?
עוד עולה מהדו"ח כי חוסר שביעות רצון חוסר שביעות הרצון מהשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר עומד על 78% ואילו משר האוצר בצלאל סמוטריץ על 85%, המומחים הסבירו את הפערים הקטנים מתניהו בכך שהאחרון מוכר הרבה יותר.

כלפי יושב ראש האופוזיציה יאיר לפיד הביעו רק 34% מהנשאלים חוסר שביעות רצון.

מחקר המכון הוא הראשון מסוגו. מבחינה היסטורית, "ארגוני הקהילה היהודית הבריטית הגדולים כיבדו בדרך כלל פוליטיקאים ישראלים כאשר הם ביקרו בבריטניה". עם זאת, החודשים האחרונים הראו מעבר בולט לביקורת ואפילו אנטגוניזם. נתונים מסוף 2022 חשפו כי דירוגי חוסר ההסכמה לנתניהו גדלו ב-10% במהלך שישה חודשים, בהם קודמה הרפורמה המשפטית. 
בנוגע לביטחון ישראל, 58% מהיהודים בבריטניה הביעו פסימיות, בעוד ש-32% הראו אופטימיות.

מנכ"ל המכון, ד"ר ג'ונתן בויד קבע כי "החברה הישראלית נאבקת כעת במרץ על הכיוון העתידי של המדינה. כשזה קורה ברחובות ירושלים ותל אביב, יהודים ברחבי הארץ בריטניה נאלצים לשאול לא רק אם הם תומכים בישראל, אלא באיזו ישראל הם תומכים. הנתונים מצביעים על כך שהמתחים בישראל עשויים להדהד בקהילות יהודיות בתפוצות, כשסימני מתח שכבר ניכרים בבריטניה".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמדי/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

נתניהו מגיע לדאונינג 10 לונדון ברקע צעקות "בושה" (צילום: רויטרס)

האוכלוסייה היהודית הבריטית, נכון למפקד בשנת 2021, עמדה על 277,214 יהודים אנגלים ו-ולשים. כאשר כוללים את ספירת היהודים הסקוטיים ממפקד האוכלוסין של 2011, אוכלוסיית הליבה היהודית בשנת 2018 הגיעה לכ-290,000. נתון רחב יותר, המתייחס לקרובים לא-יהודים של יהודים, העלה את המספר ל-370,000 בשנת 2018. מחקר שנערך ב-2007 על ידי אוניברסיטת מנצ'סטר גילה כי 75% מהלידות של יהודי בריטניה היו לקהילה החרדית, כאשר לנשים חרדיות יש ממוצע של 6.9 ילדים, לעומת 1.65 של נשים יהודיות חילוניות. יתרה מכך, הצמיחה של הקהילה האורתודוקסית באנגליה הייתה כמעט 5% בשנה עד 2015, בעוד שהקהילה הלא חרדית התכווצה ב-0.3% בשנה.

הזיהוי העצמי בקרב יהודים בבריטניה משתנה: 34% רואים עצמם חילונים, 18% חרדים, 14% אורתודוכסים ורפורמים מודרניים באותו השיעור, 10% הם מסורתיים אך לא מאוד דתיים, 6% ליברלים ו-2% קונסרבטיביים וספרדים, באותו שיעור.