ברקע תוכנית הפטור לישראלים מהצורך בהנפקת וויזת תייר בכניסה לארצות הברית, פלסטינים תושבי עזה בעלי אזרחות אמריקאית קוראים לוושינגטון להבטיח את שמירת זכויותיהם.

"הפיילוט עובר בצורה חלקה": בשורה טובה למי שממתין לפטור מוויזה
הגבול הימי עם לבנון והפטור מויזה: שגריר ארה"ב עונה על הכל

מספר פלסטינים בעלי אזרחות אמריקאית שוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס ואמרו כי ישראל לא מאפשרת להם לעבור דרך נתב"ג כדי לעזוב את גבולות ישראל, או לחזור לרצועת עזה.

ההגבלות החמורות על הפלסטינים בעזה מאתגרות את תוכנית הפטור, מכיוון שישראל תצטרך להוכיח שהיא מתייחסת בשוויון לכל אזרח אמריקאי, ללא השפעה בשל אזרחויות נוספות שהוא מחזיק.

גבול רצועת עזה (צילום: יעקב לדרמן פלאש 90)
גבול רצועת עזה (צילום: יעקב לדרמן פלאש 90)

גורמים במתפ"ש אמרו לרויטרס כי ישראל פועלת ליצירת תוכנית לטיפול בעניינם של פלסטינים המחזיקים בדרכון אמריקאי, וכי תפרסם את הפרטים עד אמצע חודש ספטמבר.

בחודש יוני פנו 19 חברי קונגרס דמוקרטיים למזכיר המדינה של ארה"ב, אנתוני בלינקן, ולמזכיר ביטחון המולדת, אלחנדרו מיורקס, וקראו להם להבטיח יחס שווה לכל אזרחי ארה"ב, ללא הבדל גזע, מוצא לאום ודת, כשהם מותחים ביקורת על היחס הישראלי לאזרחים אמריקאים ממוצע פלסטיני, בהגעתם לנמל התעופה בן גוריון, כך דווח בעיתון הפלסטיני "אל-קודס". זאת, בזמן שהממשל שוקל להכניס את ישראל לתוכנית הפטור מויזה (VWPׂ).

במכתב החריף שנשלח, ציינו חברי הקונגרס כי "אנו מחויבים עמוקות להבטיח יחס הוגן לכל האזרחים האמריקאים בחו"ל". לטענתם, "אנו כותבים את המכתב כדי להעלות מספר חששות בנוגע לכוונה לצרף את ישראל לתוכנית הפטור. התוכנית כשלעצמה, מרחיבה באופן אוטומטי את הזכויות של אזרחי ארה"ב באותן מדינות, אך לא ניתן לעמוד בדרישות ההדדיות, עד שיהיה שוויון וחופש תנועה מובטח לכל האזרחים האמריקאים".

לטענת חברי הקונגרס, "ישראל פועלת באפליה מתמשכת ובהתעללות כלפי הערבים האמריקאים, לרבות הפלסטינים, ואזרחים אחרים הדוגלים בזכויות האדם הפלסטיניות, אשר מבקשים להיכנס למדינה ומונעים זאת מהם". בנוסף, סברו כי "אנו מודאגים ממניעת כניסתם של אזרחים אמריקאים שהביאו סולידריות עם זכויות האדם הפלסטיניות, אם זאת באמצעות הסברה, או באמצעות פוסטים ברשתות החברתיות. אנו מפצירים במשרדים הרלוונטיים לספק הסבר כיצד עוקבים אחר הטיפול בבעיה".

במסגרת המכתב, קבעו מספר סעיפים שבהם ניתן יהיה להבטיח, כי ישראל אכן עומדת בדרישות לפטור מויזה. חברי הקונגרס ציינו כי "פלסטינים אמריקאים מתמודדים באופן שגרתי עם אפליה, במיוחד כשהם נוסעים לגדה המערבית. אותה הטרדה, הם עוברים לעיתים קרובות גם כאשר הם עוזבים את ישראל עם שובם לארה"ב". על כן, חברי הקונגרס הציעו כי "המחלקה לביטחון המולדת תעסוק באופן ישיר במקרים של אפליה והטרדה של אזרחים אמריקאים בישראל, כיום אין מנגנון כזה".