ממשיכים בתהליך להסדרת הפטור מוויזה: ישראל הסכימה לדרישת ארה"ב ותאפשר לתושבי עזה בעלי אזרחות אמריקאית לטוס דרך נמל התעופה בן-גוריון. בנוסף, ישראל הסכימה כי אזרחים אלו יוכלו לשהות בישראל תחת ויזת תייר למשך שלושה חודשים, כך דווח היום (שני) בסוכנות הידיעות "רויטרס".

בהתאם להתחייבות ישראלית לארה"ב ,עד לתאריך 15 בספטמבר הרשויות בישראל תתרגמנה את ההבנות שהושגו בנוגע לכניסתם לארץ של אזרחי ארצות הברית מרצועת עזה בהתאם לנהלים המפורטים. ברגע שהנוהל יושלם ויפורסם, אותם אזרחים אמריקאים יוכלו להיכנס מעזה לישראל. בישראל מדגישים כי העבודה המאומצת על הנהלים מתבצעת בימים אלה, כולל הפן הניהולי והטכנולוגי של ההליך.

בריאיון לסוכנות הידיעות, אמר גיל ברינגר, המשנה למנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, ומי שמונה כאחראי לנושא תהליך קבלת הפטור מוויזה, כי ישראל תקל על מעבר פלסטינים-אמריקאים מרצועת עזה כחלק מההסכם שנבנה עם ארה"ב. לדבריו, ברצועה מתגוררים כ-100 עד 130 תושבים המחזיקים באזרחות אמריקאית. לדבריו, "תאריך היעד הוא ה-22 בספטמבר, אך אם נוכל להקדים זאת, נעשה את זה".

בשבוע שעבר דווח כי משקיפים אמריקאים הגיעו לישראל כדי לבחון "באופן דיסקרטי" את התנאים במעברי הגבול עבור אזרחים אמריקאים-פלסטינים. גורמים רשמיים ציינו כי המשקיפים ברשות האוכלוסין וההגירה, בנתב"ג ובמעברים הפזורים לאורך יהודה ושומרון, וכי "הפיילוט עבר בצורה חלקה".

נתב''ג (צילום: רשות שדות התעופה)
נתב''ג (צילום: רשות שדות התעופה)

ברקע תוכנית הפטור לישראלים מהצורך בהנפקת וויזת תייר בכניסה לארצות הברית, פלסטינים תושבי עזה בעלי אזרחות אמריקאית קראו לוושינגטון להבטיח את שמירת זכויותיהם במעברי הגבול. מספר פלסטינים בעלי אזרחות אמריקאית שוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס ואמרו כי ישראל לא מאפשרת להם לעבור דרך נתב"ג כדי לעזוב את גבולות ישראל, או לחזור לרצועת עזה.

בחודש יוני פנו 19 חברי קונגרס דמוקרטיים למזכיר המדינה של ארה"ב, אנתוני בלינקן, ולמזכיר ביטחון המולדת, אלחנדרו מיורקס, וקראו להם להבטיח יחס שווה לכל אזרחי ארה"ב, ללא הבדל גזע, מוצא לאום ודת, כשהם מותחים ביקורת על היחס הישראלי לאזרחים אמריקאים ממוצע פלסטיני, בהגעתם לנמל התעופה בן גוריון, כך דווח בעיתון הפלסטיני "אל-קודס". זאת, בזמן שהממשל שוקל להכניס את ישראל לתוכנית הפטור מויזה (VWPׂ).

במכתב החריף שנשלח, ציינו חברי הקונגרס כי "אנו מחויבים עמוקות להבטיח יחס הוגן לכל האזרחים האמריקאים בחו"ל". לטענתם, "אנו כותבים את המכתב כדי להעלות מספר חששות בנוגע לכוונה לצרף את ישראל לתוכנית הפטור. התוכנית כשלעצמה, מרחיבה באופן אוטומטי את הזכויות של אזרחי ארה"ב באותן מדינות, אך לא ניתן לעמוד בדרישות ההדדיות, עד שיהיה שוויון וחופש תנועה מובטח לכל האזרחים האמריקאים".

לטענת חברי הקונגרס, "ישראל פועלת באפליה מתמשכת ובהתעללות כלפי הערבים האמריקאים, לרבות הפלסטינים, ואזרחים אחרים הדוגלים בזכויות האדם הפלסטיניות, אשר מבקשים להיכנס למדינה ומונעים זאת מהם". בנוסף, סברו כי "אנו מודאגים ממניעת כניסתם של אזרחים אמריקאים שהביאו סולידריות עם זכויות האדם הפלסטיניות, אם זאת באמצעות הסברה, או באמצעות פוסטים ברשתות החברתיות. אנו מפצירים במשרדים הרלוונטיים לספק הסבר כיצד עוקבים אחר הטיפול בבעיה".