ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ממשיך בבליץ הראיונות שהוא מעניק לתקשורת הזרה. בריאיון לרשת האמריקאית "בלומברג" אמר כי "ישראל וסעודיה יעמיקו את היחסים הכלכליים והעסקיים גם אם לא יכירו רשמית זו בזו". זאת, לאחר שהחלק הראשון של הריאיון עסק בעיקר ברפורמה המשפטית, בו אמר רה"מ כי "נשנה את הרכב הוועדה לבחירת שופטים ובזה נעצור".

במהלך הריאיון אמר נתניהו, כי "ניתן לבנות מסדרון כלכלי המתפרס מחצי האי הערב לאירופה, שכולל בתוכו תשתיות אנרגיה, תחבורה, טכנולוגיה ותקשורת". רה"מ הוסיף כי "יהיו לזה השלכות כלכליות עצומות על המשקיעים, אם הם היו צריכים להמר על זה כרגע, הייתי עושה זאת, אבל אני לא יכול להבטיח את זה".

בנימין נתניהו בכנסת (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
בנימין נתניהו בכנסת (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

ראש הממשלה נשאל גם על הדיווחים כי סעודיה תדרוש "התקדמות משמעותית" בנושא הוויתורים לפלסטינים מצד ישראל, וסירב לומר האם יגביל את הבנייה בהתנחלויות. לדבריו, הוא לא יאפשר הקמת מדינה פלסטינית מבלי שלישראל תהיה שליטה ביטחונית עליה. "בכל הסכם שלום בין ישראל פלסטינים, לישראל צריך להיות הכוח הביטחוני המכריע באזור", הוסיף.

בשבוע שעבר דיווח עיתון ה"ניו יורק טיימס" כי גורמים ישראלים ששוחחו לאחרונה עם עמיתיהם האמריקאים מעריכים כי ההתקדמות להסכם נורמליזציה עם סעודיה תדרוש "התקדמות משמעותית" בנושא הוויתורים לפלסטינים מצד ישראל. זאת, על אף שבעבר הרושם שהתקבל היה שההסכם לא ידרוש צעדים בשטח, כך לפי הדיווח. בתוך כך, גורמים אמריקאים דיווחו לעמיתיהם על "אופטימיות זהירה" שניתן להתקדם לעבר הסכם, בזמן שהשיחות נמשכות. 

מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS)
מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS)

נתניהו התייחס למגעים עם סעודיה גם בפגישה עם חברי קונגרס דמוקרטים מטעם אייפא"ק שהתקיימה היום (שני) במשרדו בירושלים. "השלום עם מדינות המפרץ, שהתעצב על יסוד האיום האיראני מצד אחד, ומצד שני משיתוף הפעולה הטכנולוגי והעסקי בינינו, התפוצץ", אמר. "מדובר בשלום כלכלי. מיליארדים כבר זורמים לשני הכיוונים עם מיזמים משותפים, עם תיירות ועם יחסים בין אנשים ובין כלכלות. זו הזדמנות מרגשת לשלום".

עוד הוסיף כי "אם יהיה לנו את זה עם ערב הסעודית, ועל זה הממשלות שלנו עובדות כעת, זו תהיה קפיצה קוונטית. בשלום סעודי-ישראלי יש אלמנט של תשתית פיזית שכבר קיים, אבל הפוליטיקה חוסמת אותו".

לפי גורם ביטחוני שצוטט ב"ניו יורק טיימס", על אף שהמלך סלמאן העביר את רוב סמכויותיו לבנו, יורש העצר מוחמד בן סלמאן, הוא מעורב בשיחות עם ארה"ב כדי להבטיח שההסכם אכן יכלול צעדים ברורים של ישראל כלפי הפלסטינים. בדיווח צוין כי קיים ספק גדול מאוד בארצות הברית אם הממשלה הנוכחית בישראל תאשר ויתורים משמעותיים לפלסטיניים, כאלה שיספקו את הסעודיים, וכי דחיפה להצעה כזו עלולה להוביל לפירוק הממשלה. לפי הדיווח, בדיונים עלתה האפשרות שמנהיגי האופוזיציה בישראל יסכימו להסיר את התנגדותם ולהצטרף לממשלת אחדות, לטובת כינון יחסים דיפלומטיים עם הסעודים. 

הפלסטינים מצדם חוששים מהסכם נורמליזציה שכזה. שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מלאכי אמר בשבוע שעבר כי "אני מקווה שהסעודים לא ייכנעו לשום לחץ או הפחדה מצד ממשל ביידן או מעצמה אחרת". לדבריו, "סעודיה גילתה עניין רב בתהליך השלום בהנהגת המדינות הערביות, והם יכולים לשמוע מאיתנו גם על הצעדים ההכרחיים שהם באמת צריכים לנקוט, על מנת שנגיע לפתרון בסוגייה הפלסטינית". עוד אמר שר החוץ הפלסטיני כי "ההגנה הפלסטינית התאכזבה מממשל ביידן, שלא עמד בהבטחותיו לבטל את ההחלטה של הנשיא לשער בטראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל".