שריפות ענק בגודל 8.5 ק"מ רבוע משתוללות ליד העיר לימסול שבקפריסין. משלחת ישראלית שכוללת צוותי ומטוסי כיבוי תמריא היום (שלישי) למדינה כדי לסייע בכיבוי הדליקות, לצד כוחות מיוון, ירדן ולבנון. לפני כשבועיים פרצו שריפות ענק באיי יוון וגרמו נזקים כבדים באיים רודוס, קורפו ואוויה. עשרות אלפי תושבים ותיירים פונו מהאיים במאמץ הפינוי הגדול בתולדותיה של יוון.

ברחתם מרודוס בעקבות השריפות? זה הפיצוי שמציעה ממשלת יוון
בצל שריפות הענק: האזהרה החריגה של משרד החוץ למטיילים ביוון ובאיטליה

רמי זריצקי, הממונה על ההגנה מאש בקק"ל: "גלי החום הקיצוני שחווה האזור שמסביבנו תורמים ישירות לתנאים שגורמים לפריצת השריפות שאנחנו רואים כרגע בקפריסין ושראינו קודם לכן ביוון. לצערנו משבר האקלים כבר כאן ואנחנו חייבים להתמודד איתו בכל האמצעים. מדינת ישראל חייבת לנקוט בצעדי היערכות מידיים כדי להיות מוכנה לתרחישים של שריפות ענק כאן בארץ".

"מתוך מחויבות לשמור על היערות הקמנו בקק"ל מערך להיערכות לשריפות, המשיך. "מערך שכולל 26 כבאיות, מגדלי תצפית ומערכות טכנולוגיות מתקדמות לגילוי שריפות. קק"ל מבצעת פעולות של ממשק יער לצמצום עוצמת שריפות, אנחנו מקטינים את כמות החומר האורגני ביער כדי למנוע חזית גדולה, כדי שבמידה ותפרוץ אש נוכל להשתלט עליה והיא לא תתפתח לשריפה עם עוצמות גדולות". 

שריפה באלאסה, קפריסין (צילום: REUTERS/Yiannis Kourtoglou)
שריפה באלאסה, קפריסין (צילום: REUTERS/Yiannis Kourtoglou)

עוד אמר זריצקי: "מאז השריפה באסון הכרמל, גם שירותי הכבאות וגם קק"ל עשו פעולות והצטיידו בציוד אחר, אנחנו בקק"ל ערכנו וממשיכים לערוך תרגילים כדי להיות מוכנים. אחד הדברים בשריפות ענק זה שטחי יער גדולים מאוד ולא מקוטעים, בין קריית שמונה ליתיר יש לנו הרבה שטחים פתוחים מיוערים אבל יש לנו באותם שטחים יישובים וכבישים. שטחי היער יחסים קטנים ביחס לעולם ופיתחנו יכולות להגעה מהירה למוקד. יש לנו 500 אנשים בכוננות לכיבוי אש כעבודה משנית. בכל שעות האור יש צוותים שלנו שקופצים לשריפות".

"לא רק חום משפיע על שריפות, למשל משך תקופת היובש, אם יש ימים רבים שבהם האוויר יבש ולא לח השריפה תתפשט מהר יותר. גורם נוסף זה הרוחות החזקות שיש וצפיפות הצמחייה וגורם אחרון זה הטופוגרפיה. ככל שהטופוגרפיה תלולה יותר האש תתפשט מהר יותר", הוסיף.

"אנחנו מבצעים פעמיים בשבוע שיחות ועידה יחד עם כיבוי אש ורט"ג, אנחנו עורכים התייעצות, באיזה רמת כוננות להיות על פי תנאי מזג האוויר הצפויים", אמר לסיכום. "אנחנו מדינה קטנה עם יכולות מאוד גבוהות, אבל אנחנו עלולים להיתקל שוב בשריפה גדולה ולכן אנחנו עושים את כל המאמצים במניעה. אני מקווה מאוד שמזג האוויר הקיצוני בקפריסין ביוון לא יגיע אלינו. אנחנו מבקשים מהציבור להימנע מהדלקת אש בימים חמים. זה יכול לגרום לשריפות גדולות מאוד".