שישה שבועות לאחר הבחירות ב-2020, פקידים בכירים בקמפיין של דונלד טראמפ התקשרו לקבוצת רפובליקנים בפנסילבניה להדריך אותם כיצד יתכנסו יומיים לאחר מכן כדי להצביע בבחירות במדינה לנשיא המכהן. הייתה רק בעיה אחת: ג'ו ביידן כבר הוכרז כמנצח בפנסילבניה.

חזית נוספת לסמוטריץ' בממשלה: "לבטל את הקפאת התקציב למגזר הערבי"
עשרות מפגינים מול נופש נתניהו: מכת"זית ופרשים הגיעו למקום

כמה מהרפובליקנים בשיחת הועידה ב-12 בדצמבר, שהתנדבו לשמש כנבחרי טראמפ אם יזכה במדינה, אמרו שהם לא מרגישים בנוח להציג את עצמם בתור אלקטורים לגיטימיים, זאת על פי כתב אישום פדרלי שהוגש נגד טראמפ בשבוע שעבר.

פקידי הקמפיין, בראשות עורך הדין רודי ג'וליאני, אמרו לאלקטורים שהם נפגשים על בסיס חירום בלבד, נכתב בכתב האישום. הטענה היא, כי פקידי הקמפיין מנעו מאלקטורים במדינות אחרות לדעת על השיחה שהתנהלה בפנסילבניה היא גילוי מפתח חדש בכתב האישום הפדרלי המאשים את טראמפ במאמץ נרחב "לשמור על השלטון" באופן בלתי חוקי.

תומכי טראמפ התעקשו זה מכבר שתוכנית האלקטורים הייתה חוקית. התובעים טוענים כעת שטראמפ, ג'וליאני ואחרים התכוונו כל הזמן להשתמש באלקטורים כדי לטעון שתוצאת הבחירות מוטלת בספק, מה שמקל על מאמץ למנוע את אישור ניצחונו של ביידן בקונגרס ב-6 בינואר 2021. דוברו של טראמפ לא הגיב.

דונלד טראמפ בהגעתו לבית המשפט במנהטן (צילום: רויטרס)

נראה כי חקירת האלקטורים טרם הסתיימה. בימים האחרונים, תובעים פדרליים הוציאו שורה חדשה של זימונים על תוכנית הבוחרים במספר מדינות.

עד כה, התובעים הפדרליים לא ציינו אף אלקטור כקושר משותף, אם כי תובעים מקומיים חוקרים אלקטורים לפחות בארבע מדינות. כתב האישום הפדרלי מוסיף לאוסף גדול של ראיות לכך שתוכנית האלקטורים של טראמפ עוררה ספק רב לא רק בפנסילבניה אלא גם בתוך הקמפיין ובשש המדינות האחרות שבהן התבקשו האלקטורים להתכנס.

בתוך הקמפיין, יועצי טראמפ לשעבר ובהווה אמרו שרוב הצוות המקורי שלו ב-2020 לא ידע אודות מה שג'וליאני ועורכי דין אחרים חדשים בצוות עושים, והאמינו שזו תוכנית "מטופשת" אם לא בלתי חוקית שפשוט נועדה להרגיע נשיא זועם, במילותיו של בכיר בקמפיין לשעבר. לפי כתב האישום, טראמפ עקב בשקיקה אחר התקדמות התוכנית. יום לפני שהאלקטורים אמורים להיפגש, הוא שאל יועץ "מה קורה" עם התוכנית, והנחה אותו "לפרסם הצהרה על האלקטורים".