גיליין מקסוול הבריטית שנידונה ל-20 שנות מאסר על תפקידה בפרשת ההתעללות המינית של ג'פרי אפשטיין, מקבלת שירותים מעמותה שתומכת באסירים יהודים.

פרטים חדשים מכתב האישום: כך ניסה טראמפ להטות את הבחירות

דיווח דרמטי: האם בצפון קוריאה ריגלו אחרי פעולותיה הצבאיות של רוסיה?

מקסוול, שאביה היה יהודי, לא הזדהה בפומבי כיהודי בעבר ואינו נחשב יהודי לפי ההלכה. הסיפור דווח לראשונה במגזין הבריטי The Sun, שם נאמר כי מקסוול "זכתה לתגמול באוכל טוב יותר ויותר חופש מהעבודה".

אמונות דתיות זוכות לכבוד במערכת הכלא בארה"ב: ברוב המקרים, בתי הכלא בארה"ב מחויבים לכבד את חובותיהם הדתיות של האסירים - כלומר שלעתים קרובות ניתנת ליהודים גישה לאוכל כשר, ציוד תפילה ושינויים בלוחות הזמנים של העבודה כדי לתת את הדעת על שבת וחגים.

בתי הכלא מציעים גם שירותים המבוססים על דתות האסירים, אם כי אסירים עשויים להזדקק לאישור כמרים בדבר כנות אמונתם. לפעמים השירותים לאסירים ניתנים על ידי קבוצות ללא מטרות רווח, למרות שבבתי הכלא מועסקים כמרים דתיים.

העמותה שמספקת שירותים למקסוול במכון הכליאה הפדרלי בפלורידה נקראת Reaching Out, לפי ה-Sun. זהו אחד מכמה ארגונים המופעלים על ידי אנשים המזוהים עם תנועת חב"ד לשירות כלואים; אחר, מכון אלף, תומך בצרכים הדתיים של אסירים בזמן הכליאה, ובבקשות חנינה או שחרור על תנאי.

חב"ד היא אחת מנותנות השירותים לאסירים יהודים הגדולות ביותר בארה"ב, בהתאם למשימתה לקרב כמה שיותר יהודים לדתם.

"אנחנו לא עוזרים להם לצאת מהכלא, אנחנו עוזרים להם מבחינה רוחנית - להביא אותם למצב נפשי שאילו היו נחשפים אליו, אולי הם לא היו עושים מה שהם עשו", אמר הרב צבי בויארסקי, כעת מנהל מכון אלף לסוכנות הטלגרפית היהודית ב-2009.

משפט גיליין מקסוול (צילום: REUTERS/Jane Rosenberg )
משפט גיליין מקסוול (צילום: REUTERS/Jane Rosenberg )

ארגונים נוספים התומכים באסירים יהודים כוללים את Jewish Prisoner Services International, שהוקמה ב-1984 על ידי בני ברית, וקבוצה חדשה יותר, מתיר אסורים, שהוקמה על ידי רבנים המזוהים עם Reconstructing Judaism. 

בעוד המספר המדויק של האסירים המזדהים כיהודים אינו ידוע, נראה שמספרם עלה עם הזמן. כומר שעבד במערכת הכליאה של מדינת ניו יורק אמר ל-JTA ב-2009 שהעלייה משקפת תחושה גוברת שלאסירים יהודים יש גישה להטבות נוספות.

אחת ההטבות הללו היא אוכל כשר, שאדם שנכלא במדינת וושינגטון שיבח במאמר JTA משנת 2021 כטוב - "דבר נדיר בכלא". זה לא תמיד היה זמין: בשנות ה-80, כלא בטקסס ביטל את אפשרות האוכל הכשר שלו, ואמר שאף אחד מהאסירים שמשתמשים בו לא היה יהודי אותנטי - מה שהוביל לפסיקה בבית המשפט העליון ב-1986 בה נקבע כי רבנים, לא פקידי בית הסוהר, צריכים לקבוע מי נחשב כיהודי. פלורידה הציגה מחדש תוכנית לאספקת אוכל כשר בבתי הכלא שלה רק בכפייה חוקית ב-2013.

במקרים מסוימים, אנשים שנכלאו הזדהו בעצמם כיהודים או אפילו המירו את דתם כדי לגשת לאוכל כשר. דמות בדרמת הכלא "כתום זה השחור החדש" התגיירה מסיבה זו. תביעתה של מקסוול לזהות יהודית עוברת דרך אביה, איל תקשורת ומרגל שנמלט מהנאצים בילדותו ונקבר בירושלים לאחר שמת בנסיבות מסתוריות ב-1991.

לפי הדיווחים, מקסוול עשתה שימוש במוצאה היהודי לפני כמה שנים, כאשר נטען כי מצאה מקלט בישראל בזמן שנחקרה על תפקידה בתוכנית ההתעללות המינית של אפשטיין. היא נעצרה ב-2020, הורשעה ב-2021 ונידונה בשנה שעברה בחמישה אישומים הקשורים לסחר במין בקטינים כחלק מתוכנית עם אפשטיין, שמת בהתאבדות בכלא בניו יורק ב-2019.