המכון לחקר המלחמה (ISW) פרסם היום (חמישי) מפי "דיווחים פנימיים" ברוסיה, כי העסקה בין הנשיא ולדימיר פוטין למייסד "כוח וגנר", יבגני פריגוז'ין, קרסה. על פי הדיווח, שכירי החרב של וגנר החלו לסגת מבלארוס, ועושים את דרכם חזרה לרוסיה. כזכור, העסקה בין השניים נחתמה בתיווכו של נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, בשיא המרד הצבאי שאירע בחודש יוני האחרון.

במקביל, נראה כי גם "הגלות" של פריגוז'ין הייתה קצרת מועד, כשהוא צולם בחודש שעבר בפסגה משותפת בה השתתפו נציגים רוסים לצד משלחות מכמה מדינות אפריקאיות. "ההשערות לגבי הנסיגה של כוח וגנר מבלארוס, לצד הצילום של יבגני פריגוז'ין, מצביעים על כך שכמה היבטים בעסקה בין הצדדים קרסו", נכתב בדו"ח של המכון לחקר המלחמה. עוד ציינו בדו"ח כי "קריסת ההסכם מצביעה על כך שפוטין לא הצליח לפתור בצורה נחרצת את הבעיות שהציג פריגוז'ין במהלך המרד בחודש יוני", וכי "פוטין עדיין מודאג מהאיום של פריגוז'ין".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

כוח וגנר (צילום: רויטרס)
כוח וגנר (צילום: רויטרס)

פריגוז'ין (צילום: רויטרס)
פריגוז'ין (צילום: רויטרס)

על פי ההערכות, פוטין הקל טיפה על החזרה של שכירי החרב לרוסיה, כך שיוכל להכפיף את "כוח וגנר" למשרד ההגנה הרוסי, או לפרק אותו לחלוטין. מארק כץ, פרופסור בבית הספר למדיניות וממשל באוניברסיטת מייסון, אמר כי "ייתכן שההופעה הפומבית של פריגוז'ין בסנט פטרסבורג הייתה ניסיון של פוטין לנסח מחדש את הנרטיב על ניסיון המרד של וגנר נגד רוסיה". לדבריו, "זה יכול להיות גם חלק מרעיון רחב יותר שמוסקבה מנסה לפתח". במקביל, משרד ההגנה הבריטי ציין בעדכון המודיעין שלו כי פוטין החל לחמש את המשמר הלאומי הרוסי בנשק כבד, בעקבות המרד.

בחודש שעבר הביא ה"וושינגטון פוסט" הצצה להלך הרוח במסדרונות הקרמלין באותן שעות גורליות של המרד הצבאי. העיתון פרסם הערכות מודיעיניות ממספר גופי ביון אירופים, לפיהן גופי הביטחון של פוטין התריעו בפניו על האפשרות למרד מצידו של פריגוז'ין כיומיים עד שלושה ימים לפני שהתרחש. "היה לו זמן לסכל את המרד ולעצור את המארגנים", אמר גורם ביטחוני בכיר באירופה. "אבל בזמן אמת היה שיתוק בכל רמות הממשל. שרר בקרמלין כאוס ובלבול, ובמשך שעות אף אחד לא ידע איך לפעול. לאורך רוב היום פוטין נראה מנותק ולא הוריד כל הנחיות".

בנוסף, ראש ה-CIA, ויליאם בארנס, אף הדגיש כי במהלך רוב שעות המרד היה ניתוק בין מקבלי ההחלטות לצבא הרוסי. לטענת הפוסט, פוטין חשש להיכנס לעימות חזיתי עם פריגוז'ין, שפיתח בעשור האחרון קשרים חזקים עם חברי מועצת הביטחון הרוסית.