ההתחממות הגבלובלית כבר כאן, חלק ניכר מאוכלוסיית העולם כבר נחשף בקיץ הנוכחי לטמפרטורה קיצונית. על פי השירות לשינויי אקלים קופרניקוס (C3S), יולי הוא החודש החם ביותר שתועד ברחבי העולם, עם גלי חום עזים ששופטים אזורים נרחבים באירופה. בעוד שרבים עשויים להניח ש"עמק המוות" הוא המקום החם ביותר על פני כדור הארץ, האזור עם הטמפרטורה הגבוהה ביותר שנרשמה עד כה הוא מדבר לוט שבפרובינציות כרמאן שבאיראן, עם 70.5 מעלות צלזיוס.

מדוע הטמפרטורות באיראן עולות במידה כה קיצונית?
התנאים הלוהטים אינם מוגבלים רק לנוף המדברי. רק בשבוע שעבר האיראנים חוו "חום חסר תקדים, כשבדרום המדינה חוו גל חום קיצוני עם טמפרטורה של 51 מעלות צלזיוס. בנוסף למגמות אלו, ראש השירות המטארולוגי של איראן אמר כי "הטמפרטורות במדינה עולות פי שניים מהר יותר מהממוצע העולמי". לדבריו, עלייה מטרידה דו עומדת במקביל לירידה מדאיגה בכמות הגשים. 

מכת החום באיראן (צילום: רויטרס)
מכת החום באיראן (צילום: רויטרס)

במחקר שפורסם על ידי "Lancet Planet Health" בחודש אפריל האחרון, העריכו החוקרים את השפעת ההתחממות הגלובלית על אזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, ומצאו כי לאיראן יש יותר מ-1,700 מקרי מוות הקשורים לחום, והיא ממוקמת במקום הראשון במספר המתים לנפש. על פי ההערכות, מדובר ב-11 מקרי מוות לכל 100 אלף איש בשנה. המספר הוא לא רק פי חמישה מהממוצע במזרח התיכון, אלא החוקרים העריכו כי המספר יכול לקפוץ ל-423 מקרי ממות לכל מאה אלף איש עד שנת 2060. כיום, מצרים ממוקמת במקום ראשון במספר הכללי של מקרי המוות עם 2,591, לעומת ישראל שבה 218 מקרים.

הדו"ח הוסיף כי "הטמפרטורה הממוצעת באזור המזרח התיכון ואפריקה יכולות להגיע לכמעט 50 מעלו צלזיוס עד סוף המאה הנוכחית, אם פליטת גזי החממה תישאר גבוהה". עוד נכתב כי "האזור יכול לצפות לעלייה של 123 מקרי מוות לכל מאה אלף איש, עד שנת 2060". 

ד"ר אמיר גבעתי מהמחלקה ללימודי הסביבה באוניברסיטת תל אביב, אמר כי "מקומות כמו איראן מפגינים בצורה הטובה ביותר את תוצאות משבר האקלים. איראן היא מדינה גדולה ללא תשתית, לאנשים אין מים כשהם נפגעים בחום כזה גבוה, הנהרות מתייבשים ויש נזק רב לחקלאות במדינה". לדבריו, "שינויי האקלים הם משבר ענק, מכוון שהממשלה לא נקטה בצעדים הדרושים. איראן היא מקום חם בכל קיץ, אבל מה שמתרחש בשנתיים האחרונות  הוא דרמטי". על פי הדוח, עד 2050 יהיה קשה מאוחד לחיות באיראן, וכי "כ-70% מהאוכלוסייה, או כמעט 50 מיליון בני אדם, עלולים להיאלץ בסופו של דבר לעזוב את המדינה כדי לשרוד".