עסקת חילופי שבויים שהוכרזה אמש בין ארה"ב לאיראן עשויה להגביר את הסיכויים לשיתוף פעולה דיפלומטי נוסף בין המדינות, כולל המטרה ארוכת השנים של ממשל ביידן להכיל את תוכנית הגרעין של איראן, כך דווח הבוקר (שישי) ב"ניו יורק טיימס". 

"מזועזעים": רוסיה הפציצה מלון ששימש כמחנה לילדים, ונמצאת תחת מתקפה חריפה
דיווח לבנון: בוצע ניסיון התנקשות כושל בשר ההגנה
 
במסגרת ההסכם שהוכרז אתמול, ארה"ב תשחרר אסירים איראנים, בנוסף לשישה מיליארד דולר שיעברו לטהרן למטרות הומניטריות, וזאת בתמורה לשחרור של חמישה אסירים אמריקאים, להם גם אזרחות איראנית. כצעד ראשון במסגרת העסקה, איראן שחררה למעצר בית את חמשת האסירים לאחר שנתיים של משא ומתן מאחורי הקלעים. האסירים הוחזקו עד כה בכלא אווין האיראני הידוע לשמצה.

"הסכם השבויים הוא צעד מרכזי קדימה למאמצים של וושינגטון וטהראן להפחית את המתיחות כשהן עוקבות אחר החזרה למשא ומתן גרעיני רשמי בהמשך השנה", אמר הנרי רומא, עמית בכיר במכון וושינגטון. 

בנוסף דווח כי פקידים אמריקאים הכחישו שוב ושוב שהם הגיעו ל"הסכם" גרעיני עם איראן, זאת לאחר שיחות עקיפות שנערכו בעומאן מוקדם יותר השנה, אך גורמים רשמיים מכמה מדינות אישרו את הדיונים הללו, ונראה שאיראן עומדת בהסכם. דרישותיה כוללות העשרה איראנית של אורניום ברמות טוהר שאינן גבוהות מ-60%, וללא התקפות משמעותיות על חיילים אמריקאים על ידי כוחות איראניים בסוריה ובעיראק.

כמו כן, נטען בדיווח ששני בכירי ביטחון ישראלים אמרו כי העסקה הכוללת את האסירים והכספים המוקפאים היא חלק מההבנות הנרחבות יותר שהושגו בעומאן. ההבנות הללו, לדברי הגורמים, כבר מיושמות בשטח. גורם בכיר בצבא ארה"ב אמר כי חלה ירידה בפעילות של מיליציות הנתמכות על ידי איראן בסוריה ובעיראק נגד כוחות ארה"ב שם בשבועות האחרונים. אחד הגורמים הישראלים הוסיף כי בעוד שאיראן שלחה סיוע צבאי, כולל מל"טים חזקים, לרוסיה מאז פלישתה לאוקראינה בשנה שעברה, מוסקבה הייתה רוצה יותר ממה שקיבלה.

ג'ו ביידן  (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

פיזור המשבר האיטי סביב תוכנית הגרעין של איראן, שהתרחבה בשנים האחרונות כדי לשים את טהראן בהישג יד של יכולת נשק גרעיני, היא בראש סדר העדיפויות של ממשל ביידן. לנשיא ביידן אין רצון למשבר במזרח התיכון - כזה שעלול להיגרם על ידי ארצות הברית או מתקפה ישראלית על מתקני הגרעין של איראן - זאת בזמן שהוא יתמודד על הנשיאות בשנה הבאה.

בינתיים, התקשורת האיראנית הציגה את העסקה כניצחון לממשל השמרני של הנשיא אברהים ראיסי וכינתה אותה "דיפלומטיה מכובדת". אבל אנליסטים איראנים אמרו שהבנייה על הרצון הטוב של חילופי השבויים כדי להגיע להסכמות רחבות יותר על תוכניות הגרעין והצבא של איראן עדיין נותרה מאתגרת.

הפלג הקשה של איראן מתנגד בתוקף למתן ויתורים נוספים לארצות הברית מעבר למסגרת הקיימת של הסכם הגרעין מ-2015. המנהיג העליון, האייתוללה עלי חמינאי, אמר כי תוכניות הטילים והרחפנים של איראן הן למטרת הגנה ואינן ניתנות למשא ומתן.

ובכל זאת, איראנים רבים חגגו את הסכם השבויים ביום חמישי, בתקווה שזה עשוי להיות צעד לקראת התרופפות הסנקציות שהוטלו על איראן לאחר שטראמפ פרש מהסכם הגרעין.