איש הדת הנוצרי הבכיר ביותר בלבנון, הפטריארך המארוני בשארה בוטרוס א-ראעי, אמר היום (ראשון) כי "על כל החלקים והמפלגות בלבנון להתאחד תחת דגל המדינה, במיוחד בכל הנוגע לשימוש בנשק". דבריו מגיעים שלושה ימים לאחר ששני בני אדם נהרגו בעימותים שפרצו בסמוך לעיירה הנוצרית אל-כחאלה, לאחר שמשאית של ארגון חיזבאללה התהפכה באזור.

איש הדת הבכיר שלח מסר חריף לארגון הטרור השיעי והוסיף כי "לא ניתן לחיות על אדמה אחת, כשיש יותר ממדינה אחת, יותר מצבא אחד, רשות אחת וריבונות אחת".

בשארה בוטרוס א-רעי (צילום: AFP via Getty Images)
בשארה בוטרוס א-רעי (צילום: AFP via Getty Images)

כזכור, שני בני אדם נהרגו בחילופי אש בין פעילי חיזבאללה לתושבי העיירה אל-כחאלה, בסמוך לבירה ביירות. האירוע החל לאחר שמשאית השייכת לארגון חיזבאללה, התהפכה וחסמה את הכביש, כשהתושבים דרשו לדעת מה יש בתוכה. גורם ביטחוני מסר כי אחד ההרוגים בחילופי האש הוא איש חיזבאללה, והשני הוא תשוב העיירה. גורם בארגון חיזבאללה טען בפני אתר The National כי "חמושים מקומיים מהעיירה הנוצרית פתחו באש לעבר המשאית, והרגו את הנהג".

בתוך כך, לאחר התקרית, עשרות מתושבי העיירה הנוצרית הפגינו נגד חיזבאללה, כשהם קוראים קריאות נגד איראן והמשטר בטהרן. חלק מהמשתתפים אף החזיקו שלטים ובהם נכתב "ההתנגדות נגד הכיבוש האיראני". אחרים החזיקו דגלי לבנון לצד המשפט "איראן החוצה", ו"משקמים את המדינה מהכיבוש האיראני".

העיירה אל-כחאלה: המקום בו פרצו העימותים (צילום: רויטרס)
העיירה אל-כחאלה: המקום בו פרצו העימותים (צילום: רויטרס)

אחד ההרוגים באירוע הוא תושב מקומי בן 64. בנו שוחח עם סוכנות הידיעות רויטרס: "היינו במרחק קצר מהמשאית, אבל לא יכולנו לראות מה יש בפנים. לפחות שלושה אנשים, מחיזבאללה, החלו לירות עלינו ממקלעים ואקדח. אבי נפל על הרצפה, אך הירי נמשך ולא יכולנו להגיע אליו". בסוכנות הידיעות ציינו כי הכביש שבו אירע האירוע, מחבר בין דמשק לביירות. כלי תקשורת בלבנון דיווחו כי מאוחר יותר, הגיעו למקום כוחות צבא אשר מנעו את הגישה לאזור, כשגורם בחיזבאללה מסר: "הצבא התערב ומנע מהחמושים להתקרב למשאית". דובר הצבא הלבנוני עדכן כי תכולת המשאית נלקחה לבסיס צבאי בסמוך לאזור, והתנועה בכביש נפתחה מחדש.

האירוע סימן את העימות החמור ביותר בין ארגון הטרור השיעי ליריביו הלבנוניים מאז העימותים האלימים שפרצו במדינה לפני כמעט שנתיים, אשר איימו להסלים את המתיחות העדתית המדינה. זאת, בזמן הפגנה של חיזבאללה וארגון אמל, נגד השופט שמונה לחקור את הפיצוץ בנמל ביירות. ראש הממשלה נג'יב מיקאתי קרא ל"הרגעת הרוחות" וציין כי נפתחה חקירה רשמית בעקבות מותם של השניים בעימותים. במקביל, מחוקקים ממפלגת הכוחות הלבנוניים, המפלגה הנוצרית המתנגדת לחיזבאללה, האשימו את ארגון הטרור בהובלת נשק. מקור פוליטי נוסף תקף את חיזבאללה ואמר: "מדוע היה צריך להעביר נשק באזור אזרחי כה שליו, הרחוק מהגבול עם ישראל?".