על רקע המתיחות עם רוסיה ובלארוס, פולין ערכה אמש את המצעד הצבאי הגדול ביותר שלה מאז שהסתיימה המלחמה הקרה. לרגל "יום הצבא", שהתקיים ביום השנה ה-103 לניצחון על ברית המועצות בקרב ורשה ב-1920. במצעד לקחו חלק 2,000 חיילים מהצבא הפולני וממדינות ברית נאט"ו, לצד 200 טנקים, מערכות הגנה האווירית ו-92 מטוסי קרב.

במקביל, במצעד הוצגו גם חלק מהטכנולוגיות המתקדמות ביותר שיש בידי נאט"ו, כמו טנקי M1A1 Abrams מתוצרת ארה"ב, טנקי K2 מתוצאת קוריאה הדרומית, הוביצרים, מערכות HIMRAS ומערכת ההגנה האווירית מסוג "פטריוט". פולין הפכה לאחרונה למעצמה צבאית מובילה באירופה, והזרימה מיליארדי דולרים לצבא, במיוחד לאחר שרוסיה סיפחה את חצי האי קרים לשטחה ב-2014. כוחה של פולין גם התעצם בעקבות התמיכה האיתנה באוקראינה לאחר הפלישה הרוסית.

מצעד צבאי בפולין לציון ''יום הצבא'' (צילום: AFP via Getty Images)
מצעד צבאי בפולין לציון ''יום הצבא'' (צילום: AFP via Getty Images)

מקומה של פולין בתוך ברית נאט"ו השתדרג באופן דרמטי בעשור האחרון. לדבריו של ג'יימי שיי, פקיד לשעבר באנט"ו: "אם מסתכלים על הברית לפני כעשור, טרם סיפוח חצי האי קרים, ההתמקדות של נאט"ו הייתה במזרח התיכון ובאפגניסטן. אך מאז 2014, ההתמקדות שלה ברית עברה למרכז ומזרח אירופה, חשיבותה של פולין בברית עלתה משמעותית". שיי הדגיש כי "כל המאמצים של המערב לתמוך באוקראינה, תלויים באופן מכריע בפולין. חלק ניכר מהאימונים של החיילים האוקראינים מתקיימים בפולין, והפולנים גם הקימו מחנות שבהם מטופלים חיילים אוקראינים".

כאמור, פולין הגדילה באופן דרמטי את תקציב הביטחון בשנים האחרונות. מאז שהוקמה הממשלה הנוכחית, ההשקעה בצבא הוכפלה, ועומדת על כ-4% מהתוצר המקומי הגולמי. מדובר בנתון הגבוה ביותר מבין כל החברות בברית נאט"ו, כולל ארצות הברית. במקביל, הנשיא הפולני אנדז'יי דודה, בעל ברית של מפלגת השלטון במדינה, התייחס לחוסר העדיפות שנתנה הממשלה הקודמת לביטחון, ואמר: "שמונה השנים האחרונות היו תקופה של בנייה מחדש של הצבא הפולני. קודם לכן המצב היה הפוך, עם ירידה בגודל הכוחות החמושים הפולנים".

מטוסי ה''טייפון'' שלקחו חלק במצד הצבאי בפולין (צילום: AFP via Getty Images)
מטוסי ה''טייפון'' שלקחו חלק במצד הצבאי בפולין (צילום: AFP via Getty Images)

טנקים במצעד הצבאי בפולין (צילום: AFP via Getty Images)
טנקים במצעד הצבאי בפולין (צילום: AFP via Getty Images)

המתיחות בגבולה המזרחי של פולין עלתה לאחר המרד הצבאי של כוח וגנר, והעברתם של אלפי שכירי החרב למחנות אימונים בבלארוס, בסמוך לגבול עם פולין. על פי הדיווחים, בתחילת החודש שעבר ערכו הצבא הבלארוסי ושכירי החרב של וגנר אימונים משותפים בסמוך לגבול. במהלך אימונים, האשימה פולין כי שני מסוקים בלארוסים הפרו את המרחב האווירי שלה. בתגובה, שר ההגנה הפולני הכריז כי 10 אלף חיילים נשלחו לאזור.

כזכור, לפני כשלושה שבועות ראש ממשלת פולין מטאוש מורבייצקי הזהיר כי קבוצה של מאה שכירי חרב ב"כוח וגנר" התקרבו לגבול עם מדינתו בעיר גרודנו שבבלארוס, והביע דאגה מזליגה אפשרית של מלחמת רוסיה-אוקראינה לשטחה של פולין. "הסיטואציה הולכת ונעשית מסוכנת יותר, יש חשש כי חיילי כוח וגנר יתחזו לללוחמים במשבר הגבול ויעזרו למהגרים בלתי חוקיים לחצות לשטחה של פולין ולגרום לאי-יציבות", מסר. האופוזיציה בבלארוס הכחישה את הדיווחים.