לפחות שבעה בני אדם מתו, כולל ילדה בת שש ומעל מאה נוספים נפצעו לאחר שטיל רוסי פגע היום (שבת) בכיכר מרכזית בעיר צ'רניהיב שבצפון אוקראינה, כך מסרו גורמים רשמיים במדינה. המתקפה התרחשה בעיר הקרובה לגבול רוסיה ורחוקה מהחזית, ופגעה בין היתר בתיאטרון ובאוניברסיטה.

קרוב לחצי מיליון: מספר האבדות העצום במלחמת רוסיה-אוקראינה
רוסיה תשתמש בנשק גרעיני? "זו התגובה האפשרית היחידה לאיומים החיצוניים"

שר הפנים של אוקראינה, איהור קלימנקו, אמר כי הנערה שנפצעה מתה מפצעיה בבית החולים. "אמה של הנערה במצב קשה. השוטרים העניקו לילדה עזרה ראשונה. למרבה הצער, הרופאים לא הצליחו להציל אותה עם ההגעה לבית החולים עקב אובדן רב של דם", הוסיף. בעקבות המתקפה העריך ראש העירייה העיר כי כ-70% מהעיר בהריסות.

קרבות קשים בין אוקראינה ורוסיה בבאחמוט (צילום: רויטרס)

באוקראינה מציינים היום חג מרכזי בלוח השנה האורתודוקסי, חג השינוי, ובו מקדשים תפוחים בדבש בכנסיות. קלימנקו אמר כי המתקפה אירעה בזמן שאנשים יצאו מהכנסייה עם "סלי תפוחים מבורכים". 

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי אמר שהמתקפה הפכה "שבת רגילה ליום של כאב ואובדן". טיל רוסי פגע ממש במרכז העיר, בצ'רניהיב שלנו. כיכר, האוניברסיטה הפוליטכנית, תיאטרון".

אולכסנדר לומאקו, ממלא מקום ראש עיריית צ'רניהיב, אמר לטלוויזיה הלאומית: "יש פארק ממש מאחורי תיאטרון הדרמה, ילדים רבים והוריהם בדרך כלל מבלים בו. ישנן מסעדות רבות עם מרפסות חיצוניות הממוקמות גם כן בקרבת מקום. הכל קרה באמצע היום כשברור שיש הרבה אנשים במרכז העיר. לא ניתן לפרש את הפשע הזה אלא כפשע מלחמה נגד אזרחים".

ההריסות בצ'רניהיב, היום (צילום: רויטרס)
ההריסות בצ'רניהיב, היום (צילום: רויטרס)

לפני פרוץ המלחמה הייתה צ'רניהיב עיר תוססת בת 300,000 איש. כעת, חלקים רבים ממנה הפכו לשממה על רקע הפצצות רוסיות חוזרות ונשנות. העיר נקלעה למצור של כוחות רוסים בתחילת הפלישה במרץ 2022, והייתה מנותקת מחשמל ומים זורמים. כוחות רוסיה החלו לסגת מהאזור מאוחר יותר באותו חודש, למרות שההפגזות על צ'רניהיב נמשכו.

 ההריסות בצ'רניהיב, היום (צילום: Via reuters)
ההריסות בצ'רניהיב, היום (צילום: Via reuters)

בינתיים, זלנסקי נמצא בשבדיה, שם הוא אמור להיפגש עם ראש ממשלת שבדיה, אולף קריסטרסון, המלך קרל ה-16, המלכה סילביה, וגורמים נוספים בפרלמנט.