שגריר ארצות הברית ברוסיה לשעבר, מייקל מקפול, טען כי "פוטין ממתין לניצחון של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב על מנת להשיג עסקה טובה עם אוקראינה", כך דווח אמש במגזין "ניוזוויק". לדבריו של השגריר שכיהן בתפקיד תחת הנשיא ברק אובאמה, "מדינות מבזבזות את זמנן בניסיון להשיג הסכם שלום במזרח אירופה ולהביא לקץ המלחמה".

מקפול הדגיש כי "במקום זאת, פוליטיקאים שרוצים להביא לסיום המלחמה צריכים 'להכריח' את פוטין לנהל משא ומתן. הנשיא הרוסי חושב שהוא בדרך לניצחון, לדעתו, הצבא שלו מונע בהצלחה את מתקפת הנגד האוקראינית ויש בידיו מספיק שטחים שנכבשו מאוקראינה בשנה וחצי האחרונות. למה שהוא ינהל משא ומתן עכשיו?".

דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)

"ברור שפוטין מחכה לתוצאות הבחירות לנשיאות 2024 בארה"ב", המשיך. לדבריו, "אם טראמפ ייבחר מחדש, לפוטין יש סיבה להאמין שהוא יכול להגיע להסכם הרבה יותר בכל הנוגע לאוקראינה, אז אין לו סיבה להיכנס עכשיו למשא ומתן".

בתקופה האחרונה ניסו כמה מדינות לתווך בין רוסיה לאוקראינה בניסיון להביא לסיום המלחמה שהחלה בפלישה הרוסית בפברואר 2022. בשבוע שעבר נפגשו בסעודיה עשרות מדינות כדי לדון בשיחות שלום אפשרויות, למרות שמוסקבה עצמה לא הוזמנה לדיון. מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, הציע ביום שלישי האחרון כי אוקראינה תצטרף לברית הצבאית אם תסכים לוותר על חלק משטחה עבור רוסיה. עם זאת, גורמים בקייב ובנאט"ו התנגדו לה.

ביום חמישי האחרון התראיין דונלד טראמפ ל-Fox Business ומתח ביקורת חריפה על אופן הטיפול של הנשיא ג'ו ביידן במלחמה באוקראינה. לדבריו, המלחמה לא הייתה מתרחשת אם היה נשיא, וכי המלחמה הייתה מסתיימת תוך 24 שעות בלבד. במהלך הריאיון אף הדגיש טראמפ כי אישיותו הייתה מונעת מנשיא רוסיה להתחיל במלחמה. לדבריו, "פוטין לא היה פותח במלחמה בעקבות מערכת היחסים האישית איתי. נהגתי לדבר איתו, והייתי אומר לו 'אל תעשה את זה לעולם'".

נשיא אוקראינה זלנסקי בפגישה עם בכירים סעודים (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS)
נשיא אוקראינה זלנסקי בפגישה עם בכירים סעודים (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS)

בחודש יולי האחרון, במהלך ריאיון לרשת FOX NEWS, התייחס גם לנשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, ואמר כי "אני מכיר את זלנסקי טוב מאוד, אני מכיר את פוטין טוב מאוד, אפילו טוב יותר והיו לי יחסים טובים מאוד עם שניהם". טראמפ הוסיף כי "הייתי אומר לזלנסקי שהוא חייב לבצע עסקה. אם לא תעשה עסקה, אנחנו הולכים לתת להם הרבה. אנחנו הולכים לתת יותר ממה שהם קיבלו אי פעם". 

כזכור, טראמפ הצהיר כמה פעמים כי אם היה הנשיא, היה מביא לסיום המלחמה תוך 24 שעות. בריאיון שערך לרשת CNN בחודש מאי האחרון, סיפר כיצד היה מסיים את המלחמה: "אני אפגש עם הנשיא זלנסקי ועם הנשיא פוטין. לשניהם יש חולשות וחוזקות, אסיים את המלחמה בתוך 24 שעות. אני לא חושב על מונחים של ניצחון או הפסד לשום צד, אני חושב על הסדר, אני רוצה שאנשים יפסיקו למות, גם רוסים וגם אוקראינים".

טראמפ הוסיף כי לדעתו נשיא רוסיה עשה טעות כשהחליט לפלוש לאוקראינה בחודש פברואר 2022, אך לא כינה אותו במונחים כמו 'פושע מלחמה'. כמו כן, העביר ביקורת מרומזת על הסיוע הכספי הגבוה של ארה"ב לאוקראינה, ואמר כי אירופה היא זו שצריכה להשקיע יותר כסף, ו'להשוות' את ההשקעה לזו של וושינגטון.