לאחר שנעלם מהרדאר, מייסד קבוצת שכירי החרב "כוח וגנר", יבגני פריגוז'ין, פרסם אמש סרטון ובו טען כי הוא נמצא כעת ביבשת אפריקה. בסרטון שהופץ בערוצי הטלגרם המזוהים עם הקבוצה, נראה פריגוז'ין באזור מדברי כשהוא לבוש במדים צבאיים, מחזיק בנשק, ומסביבו חמושים נוספים.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים<<<

פריגוז'ין, שפתח במרד הצבאי ברוסיה שהסתיים בתיווכו של נשיא בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, אמר בסרטון כי "הטמפרטורה היא מעל ל-50 מעלות, בדיוק כמו שאנחנו אוהבים. וגנר הפכה את רוסיה לגדולה עוד יותר בכל היבשות, ואת אפריקה לחופשיה יותר. צדק ואושר לעמים האפריקאים, אנחנו הופכים את חייהם של פעילי דאעש ואל-קאעדה לסיוט, הקבוצה תעמוד בכל המשימות שיועדו לה".

שכירי החרב של כוח וגנר פועלים במספר מדינות אפריקאיות, בהן מאלי, שאליה הוזמנו על ידי החונטה השלטונית כדי לסייע בדיכוי ההתקוממות האסלאמית בגבולותיה עם בורקינה פאסו וניז'ר. במקביל, בתחקירים שפורסמו על ידי רשת CNN וארגוני זכויות האדם, הראו כי שכירי החרב אף היו מעורבים בזוועות נגד האוכלוסייה האזרחית במדינה וברפובליקה המרכז אפריקאית. לוחמיו של פריגוז'ין פעילים גם בסודאן, שם הם מסייעים למיליציה הנלחמת בצבא. כמו כן, ישנו חשש במערב כי מייסד כוח וגנר ינצל את ההפכה בניז'ר כדי להרחיב את השפעתו במערב היבשת.

כזכור, לפני כחודש פריגוז'ין הופיע לראשונה בפומבי מאז המרד, ופרסום סרטון שבו הוא מברך את לוחמיו על הגעתם לבלארוס וטוען כי לא ישובו להילחם בחזית באוקראינה. "ברוכים הבאים חבר'ה, אני שמח לברך את כולכם. ברוכים הבאים לבלארוס", אמר פריגוז'ין בסרטון והוסיף: "נלחמנו בכבוד, עשינו הרבה למען רוסיה. מה שקורה בחזית זו חרפה שאנחנו לא צריכים להתערב בה".

בסרטון מתח מנהיג וגנר ביקורת על תכנון וביצוע הפעולות הצבאיות של משרד ההגנה הרוסי באוקראינה, והודיע שחייליו לא ילחמו באוקראינה לעת עתה. "מה שקורה עכשיו בחזית הוא בושה שאנחנו לא צריכים להשתתף בה. אנחנו צריכים לחכות לרגע שבו נוכל להוכיח את עצמנו באופן מלא", אמר פריגוז'ין. "לכן התקבלה החלטה שנשהה כאן בבלארוס לזמן מה. אני בטוח שבמהלך הזמן הזה נהפוך את הצבא הבלארוס לשני בגודלו בעולם. ואם צריך, נגן עליהם אם זה יגיע".