סעודיה בוחנת הצעה של סין לבניית תחנת כוח גרעינית בשטחה, כך דיווח הבוקר (שישי) העיתון "וול סטריט ג'ורנל". על פי הדיווח, ההצעה הוגשה על ידי תאגיד הגרעין הלאומי של סין (China National Nuclear Corp), שבבעלות המדינה, כשגורמים רשמיים מסרו כי הרעיון הוא לבנות את התחנה במזרח המדינה, בסמוך לגבול עם קטאר ואיחוד והאמירויות. 

בתקופה האחרונה דווח כי כחלק מהסכם נורמליזציה עתידי בין סעודיה לישראל, תדרוש הממלכה מארה"ב ערבויות ביטחוניות ושותפות סעודית-אמריקאית לתוכנית העשרת אורניום בממלכה עבור תוכנית גרעין אזרחית. מחוקקים אמריקאים כבר הביעו דאגה מהרצון הסעודי להעשיר אורניום, וחששו כי ריאד גם תפתח פצצת גרעין. עם זאת, מוקדם יותר השבוע, השר לעניינים אסטרטגים רון דרמר רמז בריאיון לרשת האמריקאית PBS כי ישראל לא תתנגד לתוכנית גרעין סעודית כתנאי לנורמליזציה. לדבריו, "השטן נמצא בפרטים. אנחנו נצטרך להסתכל על מה בסופו של דבר יוסכם".

מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS)
מוחמד בן סלמאן וג'ו ביידן (צילום: Bandar Algaloud/Courtesy of Saudi Royal Court/Handout via REUTERS)

בתוך כך, פקידים סעודים טענו כי בדיקת הנושא מול סין היא דרך לעודד את ממשל ביידן להתפשר על הקריטריונים הנוקשים לאי-הפצת נשק גרעיני. גורמים רשמיים בממלכה גם אמרו כי יורש העצר, מוחמד בן סלמאן, מוכן להתקדם בשיחות עם הסינים, במידה והמשא ומתן מול האמריקאים ייכשל. משרד החוץ הסיני הודיע מצדו כי בייג'ינג תמשיך לשתף פעולה עם ריאד בכל הנוגע לאנרגיה גרעינית, תוך ציות לאמנה למניעת הפצת נשק גרעיני. 

למרות ההצעה הסינית, ייתכן כי היא כלל לא תצא לפועל. גורמים בריאד המעורים בפרטים ציינו כי סעודיה היא יבואנית הנשק הגדולה ביותר מארה"ב, ורוצה להישאר תחת מטריית הביטחון האמריקאית. לטענתם, ביצוע עסקה רחבה על יחסי ארה"ב-סעודיה-ישראל, תחזק את כוחו הגיאו-פוליטי של יורש העצר.

תחנת הכוח הגרעינית בטאישאן, סין (צילום:  PETER PARKS/AFP via Getty Images)
תחנת הכוח הגרעינית בטאישאן, סין (צילום: PETER PARKS/AFP via Getty Images)

על פי העיתון האמריקאי, גורמים רשמיים בארה"ב הביעו דאגה מועטה בלבד לגבי ההצעה הסינית, כשממשל ביידן ממשיך ללחוץ על ריאד להגביל את שיתוף הפעולה הצבאי עם בייג'ינג. הממשל האמריקאי גם משוכנע כי המומחיות האמריקאית בתפעול מערכות כאלו היא טובה יותר ממה שיש לסין להציע. ההצעה הסינית זולה יותר ב-20% מההצעות המתחרות של תאגיד החשמל של קוריאה הדרומית (KEPCO) וחברת החשמל הצרפתית (EDF), מה שהופך אותה לאטרקטיבית יותר עבור הסעודים.

הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל" מגיע לאחר שביום שלישי האחרון אמר היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, כי לא צפויה בקרוב הודעה על התקדמות במשא ומתן לנורמליזציה בין סעודיה לישראל. עוד הוסיף כי לא צפויה התקדמות גם במאמצי הגרעין האזרחיים של ריאד. "לא אכנס לפרטים על השיחות עם הסעודים והרצון שלהם בגרעין אזרחי, נשאיר את זה לאפיקים הדיפלומטיים. יש לנו עוד כברת דרך לעבור בהתחשב בכל המרכיבים של הדיונים האלה, וזה יכלול גם דיון טכני, אז אנחנו לא מצפים לאיזושהי הודעה בקרוב בעניין הזה. זה משהו שממשיכים לעבוד עליו ובהתייעצות עם הסעודים והישראלים. בכל הנוגע לגרעין אזרחי זה כמובן משהו שנהיה צריכים את עמדת הוועדה לאנרגיה אטומית", אמר סאליבן.