מותו של מייסד "קבוצת וגנר", יבגני פריגוז'ין, גרם למכה אדירה לקבוצת שכירי הרחב, שכעת נמצאים במצב של חוסר ודאות. לאחר המרד הצבאי בחודש יוני האחרון, שהסתיים בתיווכו של נשיא בלארוס, אלפי לוחמים הגיעו למחנות האימונים בבלארוס, בסמוך לגבול פולין. כעת, תמונות לוויין ודיווחים שונים מצביעים על כך ששכירי החרב ומפקדיהם פועלים על מנת לעזוב את בלארוס, וככל הנראה לשוב לרוסיה.

אם לא די בכך, גורם בכיר באופוזיציה בבלארוס מסר למגזין "ניוזוויק" כי קבוצות המתנגדות לנשיא לוקשנקו, מחפשות דרכים למנף את המכה שקיבלה קבוצת וגנר, ולפעול נגד המשטר במינסק ואדוניו בקרמלין במוסקבה. הדוברת של מנהיגת האופוזיציה סווטלנה ציחנוסקאיה, אמרה כי "פוטין ינסה כנראה להשתלט על שכירי החרב של וגנר ולהכניס אותם תחת הצבא הרוסי, או ינסה גם לפרק לגמרי את הקבוצה. זה עלול לפתוח כמה הזדמנויות עבור הפרטיזנים בבלארוס". לדבריה, "הנוכחות של לוחמי וגנר בבלארוס הייתה עוגן של השליטה הרוסית במדינה, ואיום מיידי על הריבונות". עוד אמרה דוברת, כי האופוזיציה בבלארוס פועלת בתיאום עם קבוצות הגרילה בתוך המדינה כדי להתכונן לרגע הפעולה, "לא תכננו שום פעולה מעשית, אך כשיהיה חלון הזדמנויות, ננצל אותו".

ראש כוח וגנר יבגני פריגוז'ין טוען כי הושגה שליטה מלאה בבאחמוט  (צילום: רויטרס)
ראש כוח וגנר יבגני פריגוז'ין טוען כי הושגה שליטה מלאה בבאחמוט (צילום: רויטרס)

קבוצות האופוזיציה המתנגדות למשטר בבלארוס, מנהלות מלחמה בעצימות נמוכה נגד לוקשנקו והכוחות הרוסיים בתוך במדינה. המלחמה קשרה את לוקשנקו לקרמלין יותר מאי פעם. מינסק נשענת כלכלית על רוסיה מזה זמן רב, וה"דיקטטור האחרון באירופה", כפי שמכונה לוקשנקו, הצליחה להיצמד לכס השלטון הודות לגיבוי רוסי. האופוזיציה הפרו-דמוקרטית בגולה, ממשיכה לטעון כי העמקת הקשרים של לוקשנקו עם מוסקבה ערערה חלקים גדולים באוכלוסייה, כולל האליטות והממסד הצבאי והביטחוני, שעליהם נשען השלטון.

בתוך כך, גורמים באופוזיציה ציינו כי חוסר הוודאות בקבוצת וגנר "עלולה ליצור סערה בתוך אליטות כוח שונות ולהגביר את חוסר היציבות במדינה". לטענתם, "המוות של פריגוז'ין לא ישנה הכל, אך הוא יכול להשפיע על דברים מסוימים ולכן צריך להיות מוכנים. אנשים שנאו את פריגוז'ין ואת חייליו, ואנחנו שנאנו את הנוכחות שלהם במדינה שלנו, אנחנו בהחלט יכולים לחגוג על כך".

ולדימיר פוטין ואלכסנדר לוקשנקו (צילום: רויטרס)
ולדימיר פוטין ואלכסנדר לוקשנקו (צילום: רויטרס)

סמואל רמני, מחבר הספר "המלחמה של פוטין באוקראינה" ועמית במכון החשיבה המלכותי הבריטי, אמר כי הוא לא רואה סיבה לכך ששכירי החרב של כוח וגנר יישארו בבלארוס. לדעתו, "בלארוס הייתה מקום חניה ללוחמים כשפריגוז'ין היה בחיים, שכירי החרב הוכיחו בבירור שהם לא יילחמו בשום פנים ואופן למען משרד ההגנה הרוסי. להחזיק אותם במקום שבו ניתן יהיה לפקח עליהם ולצפות בהם היה הרבה יותר מאשר לרוץ חזרה לרוסיה, מובטלים, עם ניסיון צבאי ונקמה נגד הבכירים בצבא ובממשל". עוד הוסיף כי "כרגע, אני לא ידוע אם רוסיה באמת רואה בהשארת הלוחמים שם כערך אסטרטגי, אם הם מקבלים משכורות הגבוהות לעיתים פי שניים ממה שחייל סדיר מקביל, אולי זה לא שווה את זה".

במקביל, חיל המתנדבים הרוסי (RVC), יחידה צבאית שנלחמת לצד אוקראינה במלחמה, קראה אמש לשכירי החרב של "קבוצת וגנר" להצטרף לשורות החיל על מנת לנקום את מותם של יבגני פריגוז'ין ודמיטרי אוטקין. זאת לאחר הדיווחים כי המטוס שעליו היו השניים התרסק במחוז טבר, צפונית לבירה מוסקבה.

בסרטון וידאו שהופץ באפליקציית המסרים 'טלגרם', נראה מפקד ה-RVC, דניס קפוסטין, כשהוא קורא לשכירי החרב להצטרף אליו. "אתם עומדים בפני בחירה רצינית עכשיו, אתם יכולים לעמוד בתור בדוכן הגיוסים של משרד ההגנה ולשמש ככלבי שמירה של המפקדים שלכם, או אתם יכולים לנקום, וכדי לעשות זאת, אתם צריכים לעבור להילחם בצד של אוקראינה", אמר.