לאחר פיטוריה של שרת החוץ של לוב, בעקבות פגישתה עם שר החוץ אלי כהן, הסביר פרופ' עוזי רבי, מומחה ללימודי מזרח תיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, את המצב המורכב של המדינה האפריקאית. 

חשיפת הפגישה עם שרת החוץ של לוב: המסר החריף של ארה"ב לישראל | דיווח
ר"מ לוב פיטר את שרת החוץ; לשכתה טוענת: "הוא אמר לה להיפגש עם כהן"

בשיחה עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM, אמר: "זאת מדינה קלאסית שבה האביב הערבי הוציא מתיבת פנדורה זהויות וקונפליקטים של שבטים, חמולות וזהויות קדם מדינתיות".

"כשעושים עסקים מתחת לרדאר במדינות כאלו צריך להיות זהירים שבעתיים, כי אם אתה שורף את עצמך – זה מעביר אזהרה לאחרים", הוסיף. "במזרח התיכון צריך להתחשב בדפוסים דיפלומטיים, ישראל עובדת בשפה מערבית, ולא תמיד מכירה את הקודים הדיפלומטיים של המזרח התיכון".

מוקדם יותר היום דיווח ברק רביד ב"וואלה!" כי בכירים בממשל ביידן מתחו הביקורת חריפה על ההחלטה לחשוף את קיומה של הפגישה. על פי הדיווח, גורמים בממשל העבירו לכהן מסר כי התנהלותו "הרגה את ערוץ השיחות מול לוב והפך את המאמצים שלנו לקדם נורמליזציה עם מדינות נוספות להרבה יותר קשים". 

השר אלי כהן, שרת החוץ של לוב נג'לאא אל-מנקוש (צילום: אבשלום ששוני,רויטרס)
השר אלי כהן, שרת החוץ של לוב נג'לאא אל-מנקוש (צילום: אבשלום ששוני,רויטרס)

בכיר אמריקני ציין כי גורמים במשרד החוץ האמריקני ובשגרירות ארה"ב בישראל פנו ביום ראשון בערב לשר כהן ולבכירים נוספים במשרד החוץ והביעו מחאה חריפה על השתלשלות העניינים.

עוד דווח כי שר החוץ כהן ואנשיו טענו בפני האמריקנים כי הם לא אלה שהדליפו את הפגישה, אלא רק הגיבו לאחר שהמידע הודלף לאחד מכלי התקשורת בישראל.

בממשל ביידן מטילים ספק בגרסתו של כהן לדברים. בכיר אמריקני אמר שגם אם היתה הדלפה, משרד החוץ הישראלי היה יכול לומר: "אין תגובה", ולא להוציא הודעה רשמית שמאשרת את קיום הפגישה ומתגאה בה.